Het is stil...

Hier kun je alles kwijt wat met de Renault 9 en 11 te maken heeft.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Het is stil...

Berichtdoor Mario TT » Di Jul 07, 2015 8:46 pm

Volgens mij is het een heel stil forum. Had een paar reacties gezet maar na twee dagen nog geen reactie. Misschien ben ik wat anders gewend maar zijn er zo weinig 9 - 11 rijders? Of zitten die gewoon niet vaak op ht forum?

Ik zou graag wat willen weten over de Renault 11, hoe het rijdt en hoe betrouwbaar het is. Met name de automaat bakken. Ik zie er een aantal op internet te koop waar ik van wil weten of die bekend zijn hier maar helaas krijg ik daar geen reactie op. Ik zoek ook een leuke Renault 11 misschien zelfs wel een 9, zou graag willen weten of iemand nog wat heeft staan!

Groetjes aan de hopelijk enthousiaste Renault 9 - 11 rijders!
Mario TT
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Za Jul 04, 2015 8:11 pm

Re: Het is stil...

Berichtdoor Renaultgekken » Di Jul 07, 2015 9:04 pm

Het zijn momenten dat er mensen op dit forum komen, sowieso zijn er niet veel 9 en 11 modellen meer in Nederland.
Gebruikers-avatar
Renaultgekken
 
Berichten: 1405
Geregistreerd: Wo Jul 26, 2006 12:25 am
Woonplaats: IJmuiden en Soest

Re: Het is stil...

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Wo Jul 08, 2015 12:02 am

Ja, het is hier niet zo druk meer als een paar jaar eerder. Dat komt omdat de meeste die hier zitten de r9/11 al erg lang in het bezit hebben, waardoor ze technisch de wagen wel kunnen dromen. (geen technisch advies meer nodig)

Tja. op een renault 9/11 vragen of een renault 11 een beetje betrouwbaar is.... :T Maar NATUURLIJK!

Nee, zonder gekheid. Ik heb toen ik mijn 11 kocht heel paranoie een wegenwacht abonnement afgesloten ( 8 jaar geleden). Nu ruim 100.000 km verder (totaal teller 300.000) heb ik dit nog nooit nodig gehad! De Cleon (1.2 en 1.4) motoren zijn doorontwikkelde motoroen uit de jaren 60 (uit de renault 4), wat gewoon een stevig en degelijk motortje is. Hoge kilometerstanden zijn geen probleem voor deze motoren. Belangerijk is gewoon goed onderhoud. De 1.7 motor ben ik iets minder bekend mee, maar is ook een prima motor.

Over het algemeen heeft de r9/11 serie een aantal kwaaltjes wat "ontwerp" fouten genoemd zouden kunnen worden. te denken aan (andere kunnen dit wellicht aanvullen)

- Dubbeltraps carb (voet trekt krom, gevolg is een vastzittende 2de trap)
- roest op de voorspatborden (net achter de koplampen) ; gaat vuil ophopen wat vocht vasthoud = op den duur roesten
- roest onder de kofferbak (op de plaats waar de ontluchtingsslang door de balk gaat
- krikpunten roesten ook wel eens.
- waterlekkage kofferbak (vooral renault 11?)
- knakkende deurdrangers (nieuwe pennen of nieuwe/ andere drangers plaatsen
- doorhangende deuren (scharnierpennen versleten) Niks ernstigs. kan een knakkend geluid opleveren tijdens het rijden.

Het weggedrag van de 11 moet je van houden. De "standaard" 11jes hebben een erg soepel afgesteld onderstel. Hij deint en dwijlt een beetje meer dan de gemiddelde auto. Hierdoor is kan hij op de snelweg wat zoekerig overkomen. Zelf heb ik nooit zo'n haast (max 110 km/u) dus ik kan me hier totaal niet aan storen. De stoelen in mijn GTL zijn formidable. Hier kan ik een flinke rit in maken zonder dat de zithouding me tegen gaat staan. (1,85 meter lengte).

De automaten zijn van het type degelijk. Indien ze netjes behandeld zijn schakelen ze heerlijk soepel. wel zorgen ze voor een iets hoger verbuik, en een wat hoger toerental bij gelijke snelheid ten opzichte van de handbak.

Bij goed en degelijk onderhoud kunnen de 9/11 jes heel oud worden. De basis is gewoon erg goed. ^O^
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen
 
Berichten: 1774
Geregistreerd: Ma Aug 14, 2006 9:27 pm
Woonplaats: Nunspeet

Re: Het is stil...

Berichtdoor Mario TT » Wo Jul 08, 2015 1:55 pm

Okee, ik had altijd het idee dat de automaten bij Renault niet zo goed waren maar bij de 11 valt dat dus wel mee? Ik prefereer wel een handbak maar een automaat lijkt me ook wel erg fijn.

Ik heb zelf ook een DS uit 1972 dus ik ben wel wat gewend qua weggedrag. Ik rij nu dagelijks een Fiat(sco) Panda uit 2000, het oude model dus. Opzich erg grappig maar ook erg stug en op langere ritten niet zo geschikt. Het start altijd wel en rijdt dus als iemand toevallig een klein autotje zoekt voor erbij...

Hoe zit het met het onderhoud? Kan je gewoon bij de dealer aankloppen? Of doen die snel de lichten uit en de deur opslot als je voor de deur staat? Dat is bij Citroen namelijk wel het geval..

Ik ben zelf al jaren lid van de ANWB omdat ik behoorlijk wat kilometers maak, zowel in de DS als in mijn dagelijkse auto. Ik ga ook veel naar evenementen in Belgie en Frankrijk.

Hopelijk kan dit forum me helpen !
Mario TT
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Za Jul 04, 2015 8:11 pm

Re: Het is stil...

Berichtdoor Ralph » Wo Jul 08, 2015 9:21 pm

Ik zou de voorkeur geven aan de kleine zelfstandige garage, en niet met een dealer in zee gaan voor het onderhoud. Misschien zijn er uitzonderingen hoor, maar er zijn specialisten genoeg.
http://www.mijnrenaultspecialist.nl/
In Noord-Holland weet ik nog wel een paar geschikte adressen, en ook hier op het forum is hulp genoeg te vinden om je R9 of 11 op de weg te houden!
Succes! Gewoon doen, het zijn goeie auto's!
(was de tweede trap van de carburateur al genoemd? :) )
ralph a choisi elf
Safrane RTE 2.0
Gebruikers-avatar
Ralph
Site Admin
 
Berichten: 2009
Geregistreerd: Ma Jan 24, 2005 11:03 pm
Woonplaats: Alkmaar

Re: Het is stil...

Berichtdoor renaultjoe » Wo Jul 08, 2015 11:06 pm

Het is inderdaad rustig. Er zijn ook niet heel veel liefhebbers voor een 9/11. Vind de auto's betrouwbaar, maar ouderdom geeft wel zijn manco's. Officieel moesten ze al na zo'n 10 jaar op de bult. Die van mij heeft geluk gehad met zijn bijna 33 jaar.
R11 TSE 89.550km
Gebruikers-avatar
renaultjoe
 
Berichten: 1825
Geregistreerd: Do Jan 27, 2005 8:34 pm
Woonplaats: Bolsward

Re: Het is stil...

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Do Jul 09, 2015 4:47 pm

Ik ben bij de dealer 1 keer zo de zaak weer uitgelopen. Volgens de knul achter de balie kon hij geen koppakking leveren omdat de renault 11 nooit had bestaan. hij kon niks vinden van de 11 in het systeem, dus was het geen model van renault. :roll:

Het onderhoud van de cleon (1.2 en 1.4) is erg eenvoudig te noemen. Vrijwel alles is goed bereikbaar, en het is eenvoudige techniek. Veel spullen zijn bij automateriaalzaken nog wel te krijgen. Denk hierbij aan de onderhoudsonderdelen. Voor de rest is het soms een beetje zoeken. de mensen hier op het forum hebben vaak ook wel het 1 en ander.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen
 
Berichten: 1774
Geregistreerd: Ma Aug 14, 2006 9:27 pm
Woonplaats: Nunspeet

Re: Het is stil...

Berichtdoor Mario TT » Do Jul 09, 2015 9:46 pm

Kent iemand deze auto en dealer? En zo ja heeft er iemand zin om mee te gaan kijken?
http://m.autoscout24.nl/anbod/renault-r ... -258419356
Mario TT
 
Berichten: 11
Geregistreerd: Za Jul 04, 2015 8:11 pm

Re: Het is stil...

Berichtdoor Bas » Za Jul 11, 2015 1:05 pm

Ik onderschijf wat Gerjan in zijn eerste reactie schreef. Heb zelf nu 5 11jes en 9's gehad, waarvan 2 nog in mijn bezit voor 'erbij', een 11 automaat en een 11 turbo (opknapper), beide 3-deurs en fase 1.

Als ik kijk naar mijn 11jes en naar de Clio Williams van '95 waar ik mee bezig wou, dan staan de 11jes er super bij. Vooral de turbo, die uit Frankrijk geimporteerd is, staat er voor zijn leeftijd goed bij qua roest.

Dagelijks gebruik ik een Clio dci (inmiddels 465k gelopen ^O^ ), maar ik ben ook niet bang de 11 automaat daar voor te pakken. Afgelopen 2 weken voor woon-werk gebruikt (45km/dag). Lekker cruisen 8), zeker als je geen haast hebt.
Bas
 
Berichten: 72
Geregistreerd: Za Jan 04, 2014 3:28 pm

Re: Het is stil...

Berichtdoor RPV » Za Jul 11, 2015 2:12 pm

Hallo Mario, zie nu pas dit bericht. Ik krijg meestal mails als er een reactie is geplaatst maar mis daardoor de nieuwe topics wel eens. Zoals al gezegd vind je hier veel "harde kern", maar dat is niet zo erg als het klinkt.
No Turbo, no rushhhhhhh!

Renault 11 Turbo 1987 wit
Renault 11 Broadway 1.2 1986 transitie naar PRE
Gebruikers-avatar
RPV
 
Berichten: 1471
Geregistreerd: Di Jan 05, 2010 2:17 pm

Re: Het is stil...

Berichtdoor ben » Za Jul 11, 2015 11:09 pm

Dat het stil is ja dat klopt maar zo nu en dan is er wel weer wat te lezen.
Wat betrefd mijn elf, ben er heel blij mee, heb haar nu bijna 10 jaar en er tevreden mee.
Geef de auto de goede onderhouds beurten en de 11 kan weer jaren mee.
Net mee op vakantie geweest naar het Thuringer wald zonder problemen.
En voor december staat de rit naar Usedom op het programma, 2x 800 KM.
Groet Ben.
PS als er iemand nog stoelen en de bank voor een R 9 nodig heeft, grijs met een zwarte streep, zijn van een GTX.
En 4 LM velgen 13 inch.
ben
 
Berichten: 536
Geregistreerd: Wo Apr 11, 2007 8:20 am
Woonplaats: ijsselstein

Re: Het is stil...

Berichtdoor Rossy » Zo Jul 19, 2015 10:13 pm

Tja, de 11...
Ik heb er een gehad en ik vond het een heerlijke auto.
Het dweilelige en vage weg- en stuurgedrag komt me wel bekend voor maar dat had meer te maken met oude schokdempers.
Toen ik deze had vervangen was het ineens een best strak sturende auto geworden!
Ook goede banden doen wonderen.
Standaard is 155/80R13 gemontaard maar 175/70R13 past ook prima op de velgen en dat stuurt weer wat strakker.
Nog een tip voor een wat beter dagelijks gebruik, vervang de wisserbladen voor grotere!
Standaard zijn deze 40cm kort maar 50cm past ook uitstekend.
Met de langere wisserbladen wordt ook het bovenste stuk van de voorruit schoongemaakt, dat scheelt voor onze lange hollanders net dat stukje om goed te kunnen zien.
De tweede trap van de carburateur is al genoemd maar ook dat is goed op te lossen met een relatief eenvoudige oplossing (wit spuitvet op de asjes).
En roest is bij deze auto's over het algmeen een minder groot probleem als bij de 5-jes, op de paar reeds genoemde punten na.
De automaat kan wat kuren vertonen maar ook dat is met het verversen van de olie en vervangen van de oliezeef goed op te lossen.
De onderdelen hiervoor zijn gelijk aan die van een R-5 en nog goed te krijgen.

Over de auto die je gevonden hebt.
Het is een 11 Broadway 1.4.
Een leuke auto als je van basic vervoer houdt.
De basis 11 is de 1.2, hierboven staat de Broadway met 1.2 en 1.4 motor, daarna komen de 1.2 TC en 1.4TL, gevolgd door de 1.2 GTC, 1.4 GTL en automatic en 1.7 GTX, als topmodel is er de 1.2 TCE, 1.4 TSE (electronic) en 1.7 TXE (electronic) geweest.
Verder nog als sportieve topmodellen de 1.4 Turbo en 1.7 GTE.
Diesels zijn ook in de 11 geleverd, dit was een 1.6 diesel, geleverd in de Broadway, TD en GTD (ook als TDE? Is mij niet bekend maar ik zou er niet vreemd van staan te kijken).
Het bedrijf is mij zo niet bekend.

Succes bij je zoektocht naar een leuke 11.

Antonio.
Je hoeft geen elf te zijn om een 11 te rijden _O^
--------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rossy
 
Berichten: 809
Geregistreerd: Di Mei 24, 2005 9:25 pm
Woonplaats: Emmeloord


Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron