Opknappen Renault 9 TL

Bezig om je 9 of 11 op te knappen? Om hem mooier, beter en/of sneller te maken? Hier kun je iedereen over je plannen en vorderingen vertellen.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Berichtdoor pascallos » Do Mrt 18, 2010 2:48 pm

Weet iemand mij simpel en snel uit te leggen hoe ik bij m'n klokje etc. kom. Ik heb via het forum een nieuw klokje en andere nieuwe knoppen (alarmlicht etc.) en wil deze vervangen echter weet ik niet hoe ik daar kan komen.
pascallos

Berichtdoor RPV » Do Mrt 18, 2010 6:12 pm

Heel simpel: Naar voor trekken.

Ze zitten ietwat geklemd en als je er eenmaal een beetje grip op hebt kun je ze aan trekken.
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor pascallos » Do Mrt 18, 2010 6:17 pm

Gelukt, inderdaad heel simpel. Kan twee dingen van het lijstje schrappen namelijk:

- Achterlicht vervangen, heb het oude weggehaald en de nieuwe geplaatst en afgedicht met kit.
- Klokje en knoppen dashboard vervangen

Daarnaast ook het zwarte deel onder de voorruit afgeschuurd en van twee lagen Brunox Primer voorzien. Jammer is dat het niet streepvrij is, hoop dat dat met het spuiten van lak erover weg gaat. Hoop dat morgen te doen mits het droog blijft
pascallos

Berichtdoor renaultjoe » Do Mrt 18, 2010 8:59 pm

morgenmiddag zou het droog worden, succes.
R11 GTX fase 2
R4 GTL 1.3
Megane III GT estate
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor pascallos » Do Mrt 18, 2010 10:43 pm

Iemand nog tips hoe ik dit kan spuiten zonder de rest van m'n auto mee te nemen? Daarnaast nog tips over het spuiten zelf?

Kun je de brunox nog heel licht opschuren voordat je spuit zodat alle druipers etc weg zijn of haal je dan weer heel de brunox weg en wat je voor niets bezig...?
pascallos

Berichtdoor RPV » Do Mrt 18, 2010 11:25 pm

Licht opschuren kan wel, maar dit hangt ook van het aantal lagen af. Je wil het er inderdad niet af schuren.

Met spuiten plak ik altijd de randen af met (hoe kan het ook anders) afplaktape/schilderstape. Vervolgens plak ik hier nogmaal een strip tape op, alleen nu met een krant eraan vast. Zo kun je eerst de moeilijke hoekjes aftapen en vervolgens grote oppervlakten afdekken. Denk echter wel om de gaatjes die aan de onder en bovenkant an een krant ztten en eventuele gaatjes van nietjes. Wanneer je deze niet afplakt kun je hier stippen krijgen op plaatsen waar je dit niet wil.

Succes!
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor pascallos » Vr Mrt 19, 2010 3:52 pm

Wilde net eens kijken naar het zwarte deel van de voorruit maar ik ben terug bij af...
Weet niet wat het is, maar het is een stroperige massa geworden. Gistermiddag toen ik de auto terugzette was het brunox spul droog en niet meer plakkerig. Nu kan ik het er met m'n vinger afschrapen....

Hoe komt dit??? Wat heb ik verkeerd gedaan?
pascallos

Berichtdoor renaultjoe » Vr Mrt 19, 2010 8:57 pm

Geen idee, maar wel zeer jammer.
R11 GTX fase 2
R4 GTL 1.3
Megane III GT estate
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor RPV » Vr Mrt 19, 2010 9:10 pm

Heb je het wel goed ontvet voordat je de brunox er op hebt gespoten?
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor pascallos » Za Mrt 20, 2010 1:32 am

Ja heb Bionet gebruikt (is een ontvetter).
Het rare is dat het nu hard is met witte vlekken, zal een foto posten zo
pascallos

Berichtdoor dijk5 » Zo Mrt 21, 2010 1:26 pm

Het kan door de nachtvorst komen.
De verf droogt dan niet helemaal door en slaat dan mat en gaat
rimpelen. komt door de kauw en het hoge vochtgehalte .gewoon bij een mooie droge dag zonder nachtvorst overnieuw doen. wellicht heb je dan meer succes.
de groeten van Lino
Gebruikers-avatar
dijk5

Berichtdoor pascallos » Di Mrt 23, 2010 12:57 pm

Ik heb het net maar eens ontvet en ga het nu weer proberen. Als het goed is blijft het vandaag en morgen en waarschijnlijk donderdag droog en warm (15 a 17 graden) dus dat moet lukken. Voor de zekerheid span ik vanavond even een zeiltje over het deel dat ik heb gedaan zodat er geen regen bij kan mocht dit gebeuren.
Als het dan mooi opgedroogd is kan ik het morgenochtend spuiten en laten drogen in de zon
pascallos

Berichtdoor pascallos » Wo Mrt 24, 2010 11:55 am

Zo gisterochtend nog een laag Brunox Epoxy aangebracht en de auto de hele dag in de zon laten staan. 's avonds heb ik de auto afgedekt met een zeil zodat er geen of in ieder geval weinig vocht op kan komen.

Net het ik het zeil weggehaald en alles afgeplakt om een laag verf aan te brengen met de spuitbus. Zie hieronder voor het resultaat (de lak van de motorkap is ook afgeplakt ook al lijkt dat niet het geval op de foto.
De bedoeling is om de auto weer de hele dag in de zon te laten staan en vanavond weer af te dekken met zeil zodat het goed uit kan harder want het gaat morgen regenen.
Volstaat 1 laag? want door de regen die morgen opeens komt heb ik niet de tijd een tweede laag aan te brengen vandaag/morgen

Afbeelding
pascallos

Berichtdoor RPV » Wo Mrt 24, 2010 1:15 pm

Lijkt goed zeg! *:)*

Zou wel een tweede laag doen, alleen moet je die laag vaak wel al binnen 20 minuten de volgende laag aanbrengen om goede hechting te garanderen. Zou dus wanneer je de mogelijkheid hebt direct twee of drie lagen (na ongeveer 15 minuten opbrengen) aanbrengen voor goede dekking.
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor pascallos » Wo Mrt 24, 2010 1:17 pm

Nu is het ongeveer 1.5 uur geleden, dus heb maar snel weer de spuitbuis gepakt en er weer een laag over gespoten. Straks over 15 min spuit ik een derde laag.

Hoop alleen dat het dan lang genoeg uit kan harder voordat het gaat regenen :s
pascallos

VorigeVolgende

Terug naar Projecten