torsiestaaf / en wisselen

Op veler verzoek een forum over alles wat te maken heeft met het onderstel van je auto: remmen, banden, schokbrekers, veren, dempers, ophanging, enz.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

torsiestaaf / en wisselen

Berichtdoor tijger » Vr Okt 12, 2007 12:20 am

Hallo iedereen,

ivm de lage achteras heb ik vandaag de schokdempers bekeken; volgens mij doen die het nog.
In de vakantie ging plotseling de achteras iets omlaag; denk dus nu, dat de torsiestaaf rechts de reden hiervoor is. Ik heb nog van een 1400 ccm twee torsiestafen (25 en 24 spiebanen). Weet iemand van jullie, of deze ook voor de 1700ccm geschikt zijn?
Tweede vraag: bestaat er mogelijk een andere reden voor de verrassende - en ongewensde - verlaging?
Is een juiste instelling van de 1400 ccm stafen bij een 11 GTX mogelijk? en hoe? Bij de renault 21 boek moet je een bepaalde winkel aanhouden en dan 5 (dacht ik) naar rechts? Is dit ook voor de 11 GTX van toepassing?
bedankt voor de hulp!
Rainer
hier beelden van de vakantie, helaas is de kwaliteit niet best.

Grossglocknerhochalpenstrasse bij prachtig weer, een van de regelmatige pauzes :wink:
Afbeelding
Edelweissspitze, Grossglockner :D
Afbeelding
Hochtor, Grossglockner ^O^
Afbeelding

Zuid Frankrijk bij St Raphael :D
Afbeelding
hoe ouder hoe beter - of niet?
Gebruikers-avatar
tijger

Berichtdoor Ralph » Zo Okt 14, 2007 4:08 pm

Leuke foto's! Hoeveel kilometers waren het in totaal?

Met je technische vragen kan ik je niet helpen. Wie kan Rainer helpen?
Wat bedoel je met spiebanen, en met winkel bedoel je denk ik hoek?
ralph a choisi elf
Laguna 2 ph.2 2.0T Aut.
Gebruikers-avatar
Ralph
Site Admin

Berichtdoor tijger » Zo Okt 14, 2007 10:24 pm

We zijn in een driehoek gereden, vanuit Beieren ca 3000 km; via Muenchen naar Zell am See, Grossglockner, Ossiach, via Wurzenpass naar Postoijna, Triest, Venetie, naar het westen San Remo, St Raphael, en via Garda, Brenner terug naar Muenchen. Met de nodige tijd natuurlijk.

Heb in de 21 Renault boek gelezen, dat je tav een vaste markeering op de achtertreinsteun voor de torsiestaaf de torsiestaaf om vier "tanden" (spiebanen) moet verzetten;

De 21 type torsiestaven hebben blijkbaar meer spiebanen (Sedan en Nevada 31); daarom mijn vraag of de 1400 Renault 11 op een 11GTX passen qua aantal spiebanen.

Tevens moet je een gereedschap bouwen om de exacte afstand te bepalen (bij schokdempers, dwarsgeplaatste motoren 496 mm, ook voor 11GTX 496 mm?).

Heb nog een 9/11 reparatieboek, maar daar staat helaas de F2N type van 1985 niet meer beschreven. Jammer :)

Het bestaat overigens nog de mogelijkheid, dat de oorzaak het L-profiel zelf is, maar daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.

winkel is hoek :Y , :wink:
mvg Rainer
Gebruikers-avatar
tijger

Berichtdoor tijger » Ma Okt 22, 2007 1:16 am

Hallo iedereen,
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=8780
dit is een mooie koppeling om meer infos te krijgen over torsiestaven;
het L-profiel lijkt in order te zijn, dus wordt het toch de torsiestaaf / ven.
mvg Rainer
Gebruikers-avatar
tijger

Berichtdoor tijger » Do Jan 24, 2008 12:13 am

Hallo iedereen

vervolg van de torsiestaven:
heb na de meeting in Bergambacht - heel erg leuk en bedankt voor de infos/hulp! - contact met Gerjan opgenomen. De donorauto, dat hij heeft is een 1400, twee jaar ouder. We hebben allebei al gemeten en fotos gemaakt, maar zijn er nog niet helemaal uit.
Ivm de verschillende uitvoering van de assen, zie fotos:
is het mogelijk de assen/achterbrug over te zetten (qua afmetingen)
en indien ja
heeft dit invloed op de veiligheid (!?!) op straat (probleem bij de APK?)

Heeft iemand dit al een keer gedaan (ervaringen)?

bedankt voor jullie reacties :)
1400
Afbeelding
1700
Afbeelding
Gebruikers-avatar
tijger

Berichtdoor Le_Monstre » Do Jan 24, 2008 2:42 am

Volgens mij moet je ze zo kunnen overzetten. Ik denk dat ze qua hoogte allemaal wel gelijk zijn behalve die van een Turbo.
Die enkele zullen alleen wat 'minder comfortabel' zijn dan de dubbele van de GTX.

Voor als je frans kunt:
Hier wordt gesproken over het wisselen van een achteras van een Turbo.
http://120066.aceboard.net/120066-2623-8573-0-Monter-freins-disques-arriere-possible.htm
Gebruikers-avatar
Le_Monstre

Berichtdoor Rossy » Do Jan 24, 2008 11:30 pm

Oei, toch een dubbel staafs achteras!
Hij kan wel vervangen worden door een enkel staafs achteras.
Alleen zou ik het omwille van de veiligheid niet snel doen.
Beter is op zoek te gaan naar een dubbel staafs achteras van een 9 of 11 met 1.7 of 1.4 turbo motor.
De turbo achteras is voorzien van schijfremmen maar die zijn eenvoudig te vervangen voor trommels.
De schijf kan verwijderd worden door de naafmoer te verwijderen en de steun van de remklauw zit met 4 bouten vast aan de naaf.
De ankerplaat van de trommelrem zit op dezelfde plaatsen vastgebout en de trommel zit met dezelfde naafmoer vast.

Antonio.
Je hoeft geen elf te zijn om een 11 te rijden _O^
--------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rossy

Berichtdoor tijger » Do Jan 24, 2008 11:57 pm

bedankt voor jullie reactie

het verschil van de assen / veiligheid is ook iets waar ik zelf een vraagteken erbij heb.
Weet iemand misschien, op welke sloop nog een 1700 of turbo 1400 staat.
De donorauto is natuurlijk ook nog een mogelijkheid (noodoplossing?)

mvg Rainer
Gebruikers-avatar
tijger

Berichtdoor renaultjoe » Vr Jan 25, 2008 12:08 am

Ik denk nog steeds dat het goed mogelijk is de achteras om te zetten, alleen zal ie wat meer veren.
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Album=HBNEUFGF

en dan onderaan even op het plaatje klikken en dan nog een keer, ivm de leesbaarheid.

Joel
Laatst gewijzigd door renaultjoe op Vr Jan 25, 2008 12:12 am, in totaal 1 keer gewijzigd.
R11 GTX fase 2
Megane III GT estate
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor Spekkie » Vr Jan 25, 2008 12:11 am

Voor Holtrop in Oudehaske stond zondag 11 januari een 9 GTX. (Zie bij in het wild). Het betreffende kenteken is inmiddels niet meer opvraagbaar, en als deze niet voor export verdwenen is zal daar wel sloop het gevolg van zijn. Mogelijk een poging waard om te onderzoeken of die nog beschikbaar is.
Gebruikers-avatar
Spekkie

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Vr Jan 25, 2008 10:30 am

En de 11 Electronic (1700) dan? Daar weet johan meer van, en die staat meer in de buurt van gouda. En die 11 GTX uit vriezeveen? is die nog weer verkocht of gedemonteerd?

en inderdaad, dat stukje heb ik ook in mijn vraagbaak gelezen. Op de volghende bladzijde staan dan diktes, en aantallen afmetingen, ed van de verschillende types. Zijn auto (een B376(?)) staat hier netjes tussen, maar een 11 GTL uit 87 is niet bekend (B373).

Het rare is ook dat in het onderdelenboek, alleen maar de versie met 4 torsiestaven is afgebeeld. Ik weet niet of deze nog niet te krijgen zijn, maar het nummer is eventueel wel op te zoeken! Zou misschien heel wat werk schelen. Want meestal is demonteren op de sloop geen pretje.....

Succes Rainer!

Gr
RenSport
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor Johan » Vr Jan 25, 2008 2:36 pm

Die electronic stond/staat in Uden.
Johan

Berichtdoor schakal » Vr Jan 25, 2008 6:26 pm

Afbeelding
8)
Gebruikers-avatar
schakal

Berichtdoor Spekkie » Vr Jan 25, 2008 10:10 pm

Holtrop noemt zich een demontagebedrijf ipv een sloperij, dus is denk ik meer een kwestie van ophalen.
Gebruikers-avatar
Spekkie

Berichtdoor tijger » Za Jan 26, 2008 12:17 am

bedankt voor jullie betrokkenheid :)
probeer morgen en begin volgende week contact met de verschillende plaatsen op te nemen. Holtrop Oudehaske was makkelijk te vinden. Uden en Vriezeveen: weten jullie de naam van de slooperij, of vind ik dit terug op het forum bij de sloopautos/slooperijen?
mvg Rainer
Gebruikers-avatar
tijger

Volgende

Terug naar Onderstel