Het Polijst, Wax en was topic

Voor al je problemen, tips en opmerkingen met betrekking tot de carrosserie.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Het Polijst, Wax en was topic

Berichtdoor bert190 » Do Mei 21, 2009 9:38 am

Het was hoog tijd eens aandacht te besteden aan de buitenkant van de hier overbekende automatique. Degene die het verbluffende resultaat heeft bereikt heeft er een topic over gemaakt.

Ik ben er verschrikkelijk blij mee. Het is een enorme klus geweest. P@t heeft er echt een uitdaging in gezien.

http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php ... 48#p341848

Na al het duitse “VW-detail-geweld” is het eindelijk weer is tijd geweest om een ander merk te gaan doen. De weersvoorspellingen van afgelopen dagen waren helaas net zo gunstig als de aandelen ING, dus tussen de wolkenvelden door en een rechtstreekse straalverbinding met buienradar.nl besloten om stukje bij beetje aan de slag te gaan.

De kennismaking met de eigenaar en zijn heilige koe, of in dit geval de propriétaire en zijn sainte vache, had 2 maanden geleden al plaatsgevonden. Het ging om een bordeauxrode Renault 11 automatic, bouwjaar 1985, die misschien wel ‘een poetsbeurtje kon gebruiken…’

Voor diegene die de afgelopen 24 jaar in een bunker heeft gelegen of voor de mensen die auto’s alleen maar kennen als rond, extreem laag, en retesnel, ff een korte intro van deze Renault 11.

Orgineel NL auto, in onberispelijke staat van dienst (kentekenplaat aan de voorkant was ff een noodoplossing), interieur piekfijn in orde, amper een ton op het klokje (dus in de categorie “altijd binnen gestaan/oud vrouwtje geweest”, bla bla bla :wink: ), kostte in ’85 een goede 25.000 ouderwetse guldentjes, topsnelheid zo ergens tegen de 160 km/h, en dat met een 68 pk 4-cilindertje. Nostalgie ten top dus! Eigenaar rijdt er uitsluitend zomers mee, en is natuurlijk apetrots op zijn 11. Goed, een poetsbeurtje dus…. Haal dat -je maar gerust weg, want er was flink werk aan de winkel!

Bij aankomst gelijk wat foto’s gemaakt en tot de volgende conclusies gekomen:

Reflectie op een auto uit ’85 is ver te zoeken…

Afbeelding

Motorkap was blijkbaar ooit gebruikt als Franse kaasplank, gezien de wazige witte vlekken in de lak…

Afbeelding

Nederlandse schijtlijsters en ander vliegend ongedierte houden ook geen rekening met Franse auto’s…

Afbeelding

Perler l'effet betekent hier geen “beading” maar een gewoon een plens water…

Afbeelding

“Sheeting” ? ........eh…tja…. zie conclusie “beading”….

Afbeelding

Dak werd blijkbaar ooit gesponsord door Cif/Jif, zit vol met lichte banen en doffe plekken.

Afbeelding

Swirls, krassen, doffe plekken??? "Nee, zal toch best meevallen... Waar dan?..."

Achterklep…

Afbeelding

Deuren…

Afbeelding

Zijkanten…

Afbeelding

C-stijl…

Afbeelding

Motorkap…

Afbeelding

enz…

enz…

enz…

enz...

Trims zijn de afgelopen 24 jaar vast niet behandeld…

Afbeelding

Oké, echt genoeg te doen dus. De werkzaamheden in chronologische volgorde:

Foamen met de Nilfisk (50 ml. Meguiar’s Shampoo Plus en 1 cm SSF)

Afbeelding

Wielkasten en trims ingespoten met Meguiar’s APC (ratio 1:4)

Afbeelding

Banden ontvet met Meguiar’s Super Degreaser (ratio 1:4)

Afbeelding

Wielkasten uitgespoten en ontdaan van 3 generaties zand en meuk. Vervolgens de auto 2x afgespoeld met water. Hierna de auto 2x gewassen met Shampoo Plus i.c.m. de Cobra `The Bone’ spons met de 2-emmer-methode en de GritGuard erin. Auto gedroogd met de Watermagnet.

Afbeelding

Ozin die 2-emmer-methode? Dacht het niet! Links komt uit de Wash, rechts uit de Rinse emmer.

Afbeelding

Toet-toet….wie komt daar de straat in tokkelen? Aaah kijk is aan, onze trouwe TNT bezorger met een doos van….Gelijk de nieuwe spullen uitgepakt en o.a. de Brinkmann Dual Xenon kunnen gebruiken. Niet dat de swirls er minder om werden helaas, maar handig is het wel als de zon foetsie is.

Afbeelding

Motorkap met de Brinkmann…

Afbeelding

Achterklep met de Brinkmann…

Afbeelding

Vervolgens begonnen met kleien. De Dodo paint putty i.c.m. Last Touch van Meg’s was een prima combi. En ook al staat de auto altijd binnen en word er zo weinig mee gereden, dat kleien een must is als voorbereiding op het polish werk werd al gauw duidelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, eindelijk tijd voor de testspot, en besloten om de motorkap maar is in tweeën te delen.

Mooi oppervlak om te werken, en genoeg plekken om iets te proberen.

De kap tot zover…

Afbeelding

Poorboy’s SSR1 op een witte LC pad gaf opzich wel resultaat, maar er bleven toch nog wat swirls achter. Dit veranderde ook niet door lichter te gaan met bijvoorbeeld een groene pad of zwaarder met bijvoorbeeld oranje en SSR2/2.5 of wit met SSR2/2.5.

Afbeelding

Dan de Menzerna’s maar is erbij halen. Een nieuwe witte LC pad gepakt en met de Nanopolish (PO106FA) gaf dit direct al een veel strakker resultaat. Grootste nadeel was wel dat er bij het minste beetje zonneschijn de Menzerna een "pain in the ass" was om uit te poetsen.

Afbeelding

Na de Nanopolish de Final Finish erbij genomen op een zwarte LC pad, en na een IPA - wipe down tot de conclusie te komen dat het er weer supergoed uitzag! Geen swirls meer te bekennen, de kleur weer helemaal terug, en zo ontzettend glad dat de doeken er bijna vanaf gleden.

De zon kwam weer even achter de wolken vandaan, dus gelijk als een verse japanner in Amsterdam foto´s lopen kieken totdat het laatste prutje was vastgelegd.

Afbeelding

Links…

Afbeelding

Rechts…

Afbeelding

Zon erop…

Afbeelding

Reflectie…

Afbeelding

Vervolgens de hele auto afgetaped met de inmiddels bekende blauwe striping van 3M.

Was nogal een klus, aangezien deze auto flink wat trims, roostertjes en ander soortige stukken plastic heeft zitten, dus een rolletje tape was zo weer weg.

Afbeelding

De Menzerna’s moesten het dus weer voor elkaar gaan boksen. Alles in gereedheid gebracht, nieuwe “krukje” geïnstalleerd, en go for it…

Afbeelding

Onderweg richting de achterkant nog even wat voor en na pics en een 50/50 op de C-stijl gemaakt…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de complete auto was gepolished, mocht de Black Hole z’n werk gaan doen. Aangebracht met de zwarte LC pad, kleinere stukken met de hand gedaan…

Afbeelding

Na de Black Hole te hebben uitgebuft een dun laagje EX-P aangebracht en daarna voor de optimale bescherming/glans gegaan met de topwax van Collinite, de Marque d Elegance, oftwel de Collinite 915. Ik blijf dit echt 1 van de mooiste waxen vinden, ontzettend duurzaam, super glans, en prachtige beading. Daarnaast is ie ook heel zuinig in gebruik, smeer je het te dik erop kan je nl. flink aan de bak om ‘m uit te buffen.

Afbeelding

De Collinite heel ff laten curen, en in de tussentijd de trims behandeld. Dit was meer dan noodzakelijk en zou eigenlijk de komende 2 weken nog even flink moeten worden bijgehouden zo droog als het kunstof was. Het knapte er iig flink van op…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Glaswerk binnen en buiten streeploos gereinigd met Glass Cleaner Concentrate…

Afbeelding

Bandjes weer gevoed met het busje van de glimmende aap…

Afbeelding

En na de hele auto nog is te hebben nagelopen met de UQD van Meg’s, de eigenaar van deze Fransoos gebeld dat ie ‘m op mocht komen halen. Met het avondzonnetje erbij nog wat foto’s kunnen klikken…

Voor…

Afbeelding

En na…

Afbeelding

Voor…

Afbeelding

En na…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de beading zoals ie was, en wat de Collinite 915 teweeg brengt…

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens in de tuin op de bank geploft, en lekker onderuitgezakt onder het genot van een drankje en een rookje, deze hele detailjob in gedachte nog ff de revue laten passeren…

Afbeelding

Bedankt voor het lezen, tot een volgende “P@-Polish repo” !

Au revoir,

P@rick

{0}
Markeren als gelezen
Markeren als ongelezen
Verwijderen
Ongewenst
Gewenst
Afdrukken
Berichtbron weergeven
Dit bericht is te breed voor je beeldscherm. Volledig bericht weergeven © 2009 Microsoft Privacyverklaring Gebruiksrechtovereenkomst Help Accountservices Feedback
bert190

poets

Berichtdoor ben » Do Mei 21, 2009 10:43 am

Geweldig resultaat, mijn complimenten hiervoor.
Kun je mij zeggen welke middelen je hiervoor hebt gebruikt en in welke volgorde.
Vr Gr Ben. R 9 en R 11.
ben

Berichtdoor RPV » Do Mei 21, 2009 6:11 pm

Wauw! Als nieuw!

Wat kost zo'n beurtje?! En waar kan ik dat laten doen?
RPV

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Do Mei 21, 2009 6:36 pm

Respect ^O^ ! Ik wou dat mij dat lukte. wouwie, serieus mooi werk.

Dit is overigens toch de oude wagen van ralph/jan?

Gr
Laatst gewijzigd door Gerjan_Karssen op Vr Aug 20, 2010 12:43 am, in totaal 1 keer gewijzigd.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor bert190 » Zo Mei 24, 2009 4:46 pm

Voor meer info kan je een kijkje nemen op www.patpolish.nl

Dit is idd de oude auto van Jan en Ralph.
bert190

Berichtdoor Ralph » Zo Mei 24, 2009 10:02 pm

Mooi hoor. Ik herken hem niet terug! Is het dak ook weer mooi?
ralph a choisi elf
Laguna 2 ph.2 2.0T Aut.
Gebruikers-avatar
Ralph
Site Admin

Berichtdoor bert190 » Do Jun 04, 2009 1:15 pm

Het dak is niet helemaal als nieuw geworden maar gigantisch verbeters. Leek wel of ze er met schuurmiddel op hadden gezeten. Misschien laat ik het dak nog een keertje spuiten.
bert190

Re: Mega poetsproject!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Zo Apr 03, 2011 6:02 pm

Mijn gebakje had nogal wat last van swirls, en bepaalde delen waren toch enigzinds roze getint bij volle zon. Omdat ik toch een beetje een glansofiel ben, besloot ik de auto eens te poetsen.

Dus vol goede moed de bouwmarkt in, en daar vanalles van valma/turtle uitgeprobeerd met een polijst/waxmachine van 30 euro. Gaf vaak een leuk resultaat, maar die swirls kreeg ik daar echt niet meer weg. irritatie ten top....

Na 3 jaar aanklooien op die manier toch het besluit genomen dat ik dat graag eens anders zou willen. Na wat zoeken kom je dan uit op een Carclean.nl forum, en wat ik daar zag kon ik niet geloven....wat een resultaten in de show-off!8-()) WAAA....DAT MOEST IK OOK!!!!! Na een avond samenstellen van producten eens een basispakket besteld, om dit ook eens te proberen. Lijdend voorwerp: Renault 11 GTL uit 1987

Gebruikte producten:
- Dap 500 met Paars Wolletje, gele, witte en groene pad en gouden pad
- Monnelo Inizio Forza. Mezzo en finale
- 3M fast cut plus
- Poorboys Black hole
- Poorboys Trim Restorer
- Poosrboys Natural look
- Colonite 845 Wax
- Valma Bumperzwart (met zo'n borsteltje)
- Bilt Hambler clay regular.

Geen al te uitgebreide lijst nog, en als ik de autoglym wax op heb ga ik ook de natty's paste van poorboys bestellen. Banden en interieur heb ik niets aan gedaan.

Ben begonnen met foamen en wassen in de wasbox in de buurt. Daarna druk met de klei in de weer geweest. Dat dat nodig was werd mij al snel duidelijk. Op 1 van de foto's is wel te zien hoe de klei eruit zag na het behandelen van 1 paneel. Begonnen met Mezzo op oranje, maar dat gaf te weinig resultaat. Daarom naar de plaatselijke automaterialen zaak gegaan om 3M fast cut plus te halen. Hiermee behaalde ik een beter resultaat. Wel een enorm verschil met Monello is dat je veel meer gebruikt, en het lastig te verwijderen is. Ook krijg je korrels tijdens het poetsen, die overal tussen gaan zitten (kieren tussen deuren, verlichtingsdelen etc). Daarna met monnelo mezzo op oranje er nog eens overheen. Na op het witte pad de finale eroverheen te laten gaan kreeg ik de wagen weer mooi strak. Hierna met een rood handpad de black hole eroverheen. Toen het plastic een laagje valma bumperzwart over de zwarte plastic delen gekwast. Dit spul gebruik ik al jaren, en ondanks dat het van valma is werkt het super. Als wax had ik nog van autoglym de aquawax staan. Erg makkelijk aan te brengen, en het uitpoetsen gaat ook gemakkelijk. Het mooie van dit spul is dat het ook op kunstoffen zonder problemen kan. Dat was bij de wax van turtle wel anders.

Als jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag. Ik begin pas net, en kan waarschijnlijk nog wel het 1 en ander leren.

Before:
Afbeelding

Kleien:
Afbeelding

Afplakken:
Afbeelding

Swirls??? zijn die er dan???:
Afbeelding

Afbeelding

Op de foto komen de swirls nog niet zo heel goed naar voren. De camera legde ze niet heel bijzonder goed vast.

NA:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg blij met mijn DAP setje! Eindelijk echt resultaat bij het poetsen van een auto. Kost even wat tijd, maar levert ook een echt strakke auto op!
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Ma Apr 04, 2011 7:27 pm

Ik heb me de afgelopen dagen eens flink kwaad gemaakt op de renault fuego van ben. Het complete interier heeft een flinke opfrisbeurt gehad, en ook het lakwerk had veel aandacht nodig. totale tijd: +/- 25 uren. Ik ben erg tevreden met het eindresultaat op deze oldtimer. De gebruikte polijstspullen zijn zo ongeveer dezelfde als bij mijn eigen renault 11 polijstbeurt.

Voor:

Afbeelding
Swirls en Krassen overal

Afbeelding
Erg dof uitgeslagen dak, reflectie van de lucht ver te zoeken

Tijdens
Afbeelding
Groot verschil in glans

Na:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke wagen om aan te werken, Door de vele polijsturen heb ik de metalic lak weer behoorijk naar boven kunnen halen. Helaas geen 100% correctie, omdat de lak daarvoor te ver heen was. Ik ga zo de auto maar een retouneren naar de eigenaar, hopelijk is Ben hier ook content mee.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor Ralph » Di Apr 05, 2011 12:21 am

Mooi hoor! Vakwerk. Doe je ook andere merken?
Waarom zitten de ruitenwissers andersom op deze Fuego?
ralph a choisi elf
Laguna 2 ph.2 2.0T Aut.
Gebruikers-avatar
Ralph
Site Admin

Berichtdoor RPV » Di Apr 05, 2011 10:11 am

Toppertje zo die Fuego. Volgens mij verdubbeld de waarde bijna na zo'n poetsbeurt!
No Turbo, no rushhhhhhh!

Renault 11 Turbo 1987 wit
Philips Renault Elf Turbo 1986
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Apr 05, 2011 7:49 pm

De fuego is zeker goed gelukt. De orginele metalic lak heeft na veel polijstwerk zich weer van zijn beste kant laten zien. Waarom die ruitenwissers "verkeerd om" liggen heb ik geen idee van. Het is een import, dus misschien een auto uit GB? misschien weet Ben het?

Dat de auto meer waard is geworden weet ik wel zeker. dat was de bedoeling ook, want Ben wil de wagen verkopen.

Ik heb al wat andere merken gepolijst ook dat doe ik dus ook wel, alleen zou ik die hier niet vermelden. Ik vond het al twijfelachtig of ik deze fuego zou plaatsen, maar omdat deze van een forumlid is, en het toch een renault uit de jaren 80 is wou ik jullie de foto's toch even zien.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor renaultjoe » Za Apr 09, 2011 9:37 pm

Ik had niet verwacht dat je het dak ooit nog weer zo mooi zou krijgen, respect
R11 GTX fase 2
Megane III GT estate
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Vr Mei 20, 2011 11:53 pm

Ben nam een aantal weken geleden contact met me op, of ik toevallig zin had om een renault 9 te polijsten. Is dat nodig dan????? eumh....ach weet je wat, oordeel zelf maar:

Vanmorgen de auto in ontvangst mogen nemen. Dat was gelijk even schrikken, want ff een poetsbeurtje zat er echt niet in bij deze renault 9
Afbeelding

na de auto gewassen te hebben (had overigens weinig effect), de auto ingepakt met tape, zodat het polijst en cleanfestijn kon beginnen.
Afbeelding

Eerst maar eens op de kofferbak het 1 en ander uitgeprobeerd. Uiteindelijk kwam ik op de volgende combinatie uit:
- Wetsanden (korrel 2000)
- Monello Inizio Forza (5 keer per oppervlakte) Grove polijst
- Monello Mezzo (2 keer per oppervlakte) milde polijst

Dat gaf uiteindelijk wel een behoorlijk acceptabel resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eigenaar van deze renault 9 is blijkbaar ook een hondenliefhebber. Dat was duidelijk te merken in het interieur. Omdat hondenhaar zich moeilijk laat verwijderen, en de zetels en bank ook smerig waren heb ik er voor gekozen om de stoelen en de achterbank te verwijderen. Zo kreeg ik lekker de ruimte om het tapijt goed schoon te kunnen maken.

Afbeelding

Nadat ik het tapijt met interieurreiniger had behandeld kon ik beginnen met het schrobben. Om de hondenharen effectief te kunnen verwijderen heb ik het tapijt geborsteld, en vervolgens uitgezogen. Hier een daar een beetje interieur reiniger om wat vlekken te verwijderen. Het resultaat? een mooi schoon tappijtje

Afbeelding

Kortom, in de eerste 10 uur cleanen ben ik al een leuk eindje gekomen. Daar zullen nog wel heel wat uurtjes bijkomen voordat ik tevreden ben. Ik zal de vorderingen hier posten.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor RPV » Za Mei 21, 2011 12:53 am

Die lak lijkt wel nieuw!!! Wat een doffe ellende was het zeg. Dat je het no zo goed kan herstellen mag een wonder heten. Ben herkent hem vast niet meer.
No Turbo, no rushhhhhhh!

Renault 11 Turbo 1987 wit
Philips Renault Elf Turbo 1986
Gebruikers-avatar
RPV

Volgende

Terug naar Carrosserie