Accu lampje knippert

Voor al je problemen, tips en opmerkingen met betrekking tot de motor, uitlaat, motormanagement enz.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Accu lampje knippert

Berichtdoor DmitriV » Zo Jan 08, 2012 6:24 pm

Hallo Alle,

Ik had een vraag nou eigenlijk 2.

- Tijdens het rijden knippert af en toe het accu lampje op het dashbord ik heb de V-snaar al op spanning gebracht en begrijp uit het handboek dat het mogelijk de dynamo kan zijn. Een nieuwe dynamo is erg prijzig zag ik. Weet iemand een 2de hanse?

- Mogelijk een andere oplossing is de koolborsteltjes vervangen weet iemand waar ik deze kan bestellen het gaat om een dynamo type: Ducellier serienr. 516037B.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
DmitriV

Re: Accu lampje knippert

Berichtdoor renaultjoe » Zo Jan 08, 2012 8:03 pm

Denk ook aan de dynamo, ik zou gelijk de hele diodebrug vv. Bij een Brezan (automatrialenzaak) kunnen ze deze wel leveren.
R11 GTX fase 2
Megane III GT estate
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor Alpine » Zo Jan 08, 2012 9:47 pm

Idd compleet vervangen,demonteer de oude en neem deze mee naar bv de Brezan.

Misschien heb je in de buurt een revisiebedrijfje waar je de dynamo kunt laten reviseren,
heb hier een man die het compleet voor € 50 - 80 euro doet.
Alpine GTA V6 Turbo '86
Teilhol Renault 4 pick up' 79
Gebruikers-avatar
Alpine

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Zo Jan 08, 2012 10:56 pm

Als de koolborstels ook erg ingesleten zijn op de "ringen" van de dynamo heb je ook een grotere kans dat de nieuwe koolborstels afbreken, en weer falen.

Ik ben wel benieuwd overigens. Ik had vorig jaar het volgende:
Bij het trekken van de vouwwagen knipperde dit lampje ook als ik rond de 3700 toeren zat. Overigens gebeurde dit alleen bij het sijgen in de bergen. Het gebeurde ook alleen maar als ik echt tegen bergen/alpen opklom. Bij het afdalen had ik er geen last van. Ik heb toen onderweg met contactspray de stekker schoongemaakt, en de connectors op de dynamo schoon gemaakt (opgeschuurd). Dat heeft die nacht niet geholpen. Het knipperen was wel minder, maar nog steeds aanwezig.

Ik heb toen ook de koolborstels thuis bekeken. Die leken nog prima. Daarom heb ik er toen niks aan gedaan. Ondertussen ben ik 15.000 km verder en het torretje draait nog steeds met dezelfde dynamo. Sindsdien heb ik het lampje niet meer zien oplichten.

Als deze stekker namelijk geen goed contact maakt kan dat er voor zorgen dat je acculampje even oplicht. je zou met z'n 2-en kunnen proberen om dit effect op te wekken. Je laat de motor lopen, en persoon 1 juttert dan een beetje met die stekker. persoon 2 houdt het dashboard goed in de gaten. De Stekker een keer schoonmaken en inspuiten met contactspray kan overigens ook geen kwaad :P .

Loop ook even de bedrading na van de dynamo naar de accu na. Check ook of de massakabel nog goed zit, en nog goed contact maakt. Kijk gelijk even of de + kabel van de startmotor er nog goed uitziet, en check of deze op 1 of andere manier contact kan maken met iets van metaal. (blok/hitteschild/etc)
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor JG_Smit » Di Jan 24, 2012 7:55 pm

Hoi,

Even mijn ervaring met een knipperend accu lampje.

Bij mijn Gtt was de bedrading van de achterklep doorgesleten (rubber doorvoer)
met als gevolg dat de kern van de draden bloot lag, met een druppel regen maakte die sluiting.
Dus knipperend lampje. Loop de bedrading even goed langs.

gr Jan..
JG_Smit

Berichtdoor Renaultgekken » Di Jan 24, 2012 8:03 pm

Voor zover ik weet hebben wij nog wel een 2e hands dynamo liggen voor een 1.4.
Gebruikers-avatar
Renaultgekken

Terug naar Motorisch