Electrische spiegel phase 2

Voor al je overige problemen, tips en opmerkingen omtrent zaken als: audio, tuning, interieur enz.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Electrische spiegel phase 2

Berichtdoor RPV » Zo Jan 25, 2009 3:59 pm

Hallo allemaal,

Ik heb van Geert-Jan een electrische spiegel inclusief bediening gekocht. Nu zitten er aan de bediening twee stekkers: een 5-polige en een 3-polige. Uit de spiegel komen vijf draden. Twee behren aan de temperatuur sensor toe, waardoor er drie over blijven voor de spiegel motors. Weet iemand wellicht iets meer over de aansluiting hiervan? Of heeft iemand electrische spiegels en zou deze gene hier misschien foto's van de aansluitingen willen posten?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Robert
RPV

Berichtdoor RPV » Di Jan 27, 2009 12:11 am

Niemand met electrische spiegels? Was het zo'n dure optie?
RPV

Berichtdoor Koppes » Di Jan 27, 2009 1:15 am

Hoi Robert,

Ik heb nog ergens een electrisch aansluitschema van de gehele kabelboom van alle typen Renaults 9 en 11.
Ik zal het even opzoeken en jou wat kopieen doen toekomen.

Ik zal ook even kijken hoe het bij de Fuego zit, want meestal zijn de "basis-aansluitingen" bij alle Renault-modellen uit die jaren gelijk.

Gr. Geert-Jan
Koppes

spiegels.

Berichtdoor ben » Di Jan 27, 2009 8:18 am

Zal je vanavond het schema of de aansluit kleuren doorsturen.
Heb zelf ook de elektrische spiegels.
KUN je mij wel vast de draad kleuren van de spiegel en schakelaar sturen.
Gr Ben.
ben

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Jan 27, 2009 9:11 am

ik heb net de schema's eens doorgepluist (uit de vraagbaak voor modellen van 82-84) maar daar staan geen electrische spiegels in vermeld. wel dingen als cruise-control en airco, maar geen electrische spiegels >:(

Kun je niet meten met een voltmeter/multimeter wat er gebeurd als je met het joystickje speelt van de spiegels? en zijn deze spiegels ook niet verwarmt? (via de achterruitverwarming geschakeld?)

succes met puzzelen.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor RPV » Di Jan 27, 2009 12:48 pm

RenSport: Electrische spiegels komen in mijn Haynes boek ook alleen voor in de type 2.

Als ik in eerste instantie weet wat de voedingsaansluiting is, dan ben ik al een heel eind. Aangezien ik deze ook nog niet heb, weet ik ook niet wat er van de schakelaar komt. Ik zal foto's maken van de connectors en draad kleuren.

Alvast bedankt voor de reacties!
RPV

Berichtdoor Koppes » Di Jan 27, 2009 7:25 pm

Hoi Robert,

Ik heb een vraagbaak van P.H. Olving gevonden voor de modellen Renault 9 en 11 van de bouwjaren 1981-1984. Ik neem aan dat Phase 2 toen nog niet leverbaar was, dus zal het alleen over de Phase 1 modellen gaan.
Achterin staan tig electrische schema's en de lijst met nummers vermeld dat er ook electrische spiegels leverbaar zijn geweest voor de Phase 1 modellen.
Ben je er inmiddels al uit, of heb je inmiddels voldoende informatie?
Anders kan ik je wel wat kopieen doen toekomen.

Gr. Geert-jan
Koppes

spiegels.

Berichtdoor ben » Di Jan 27, 2009 7:44 pm

Wat betrefd de draad kleuren van de spiegels
Deze hebben beide de kleuren Rood, Blauw en Geel.
De schakelaar heeft de kleuren: ( komt uit een Espace).
Zwart grijs en Rood grijs: respectievelijk de negatieve en positieve 12 volt aansluitng.
De volgende kleuren zijn:
Paars, Wit en Groen grijs voor links.
Bruin, Oranje en Groen grijs voor rechts.
(Mag ook andersom).
De Groen grijse draad is de gemeenschappelijke draad voor links en rechts.
Voor beide spiegels geldt de Gele draad als min en hier moet de Groen grijse draad aangesloten worden.
De Rode draad mag aan de Witte draad.
De Blauwe draad mag aan de Paarse draad.
Dit is voor de linker spiegel.
De rechter spiegel hier geldt de Rode draad aan Bruine draad, de Blauwe draad aan de Oranje draad.
Dit werkt bij mij goed.
Kijk op de schakelaar of de stand van de schakelaar overeen komt met de werking van de spiegel, anders links en recht omdraaien.
Het is dus voor beide spiegels een groep van drie draden.
Denk er om Groen grijs moet aan de Gele draad blijven, de andere 2 mogen omgedraaid worden als spiegel verkeerd reageert (links rechts ipv onder boven)
Er zitten namelijk 2 moteren in voor de verplaatsing van de spiegel met de Gele draad als massa.
Hopelijk is dit duidelijk. Groet Ben 11 TL.
ben

Berichtdoor RPV » Di Jan 27, 2009 11:44 pm

Ben:

Je verhaal is heel duidelijk. Echter komen de genoemde kleuren niet overeen. Alle draden zijn bij mij egaal van kleur. Nou weet ik uit ervaring dat Fransozen het niet zo nauw nemen met een draad kleur en vaak gewoon pakken wat er op de plank ligt, dus echt een touw (of een draad :wink: ) is er soms niet aan te knopen. Hieronder een foto van wat ik heb:

Bediening met 3-polige en 5-polige stekker:

Afbeelding

Spiegel met de drie draden:

Afbeelding

Als iemand nog een poging wil doen, graag.
RPV

spiegels.

Berichtdoor ben » Wo Jan 28, 2009 8:15 am

Ja dat zie ik geen enkele draad komt over een.
Probeer eerst met een losse 12 volt voeding welke draad van de spiegels de min draad is (massa).
Met de 2 andere draden dan een voor een aan de plus. je zult dan een voor een de 2 motortjes horen en de spiegel zien bewegen.
Dan ben je al een eind verder.
Wat betrefd de 3 polige stekker vermoed ik dat het gecombineerde blauw geel de massa is.
De bruind draad de plus 12volt.
En dat goen, rood en wit voor de andere spiegel is.
Sucses , ik lees het resultaat wel. gr Ben.
ben

Berichtdoor Rossy » Wo Jan 28, 2009 9:21 pm

Ik heb zo'n idee dat de 3-polige stekker bedoeld is om direct aan de bedrading van de linker spiegel te pluggen en de 5-polie stekker bedoeld is om aan de kabelboom van de deur te pluggen en om dan later in de kabelboom in de auto te splitsen in 2 draden voor de voeding van de schakelaar en 3 draden die uiteindelijk uitkomen bij de rechter spiegel.
Ik kan het mis hebben maar dat lijkt mij de meest logische verklaring/uitleg.
(Ook fransen denken nog wel eens logisch na, hoewel het daar niet altijd op lijkt :wink: )

Antonio.
Je hoeft geen elf te zijn om een 11 te rijden _O^
--------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rossy

Berichtdoor RPV » Do Jan 29, 2009 10:25 am

Rossy schreef:Ik heb zo'n idee dat de 3-polige stekker bedoeld is om direct aan de bedrading van de linker spiegel te pluggen en de 5-polie stekker bedoeld is om aan de kabelboom van de deur te pluggen en om dan later in de kabelboom in de auto te splitsen in 2 draden voor de voeding van de schakelaar en 3 draden die uiteindelijk uitkomen bij de rechter spiegel.
Ik kan het mis hebben maar dat lijkt mij de meest logische verklaring/uitleg.
(Ook fransen denken nog wel eens logisch na, hoewel het daar niet altijd op lijkt :wink: )

Antonio.

Dit idee had ik ook al, echter ben ik wat huiverig met proberen. 1 keer de plus en min verkeerd om en weg is wellicht de spiegel. Vandaar dat ik wat voorzichtig ben met proberen en het liefst harde informatie heb hierover. Ik zal eens op het franse forum kijken/lezen/vragen. Ik heb wel iemand in de familie die vloeiend Frans spreekt en typt.
RPV

Berichtdoor renaultjoe » Do Jan 29, 2009 8:58 pm

Zo zit ie bij mij, zit standaard in de GTE

Afbeelding
R11 TSE 1.4T
R4 GTL 1.3
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor Rossy » Vr Jan 30, 2009 1:21 am

Zou je ook eens willen meten wat de verschillende aansluitingen doen?

Antonio.
Je hoeft geen elf te zijn om een 11 te rijden _O^
--------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rossy

spiegels.

Berichtdoor ben » Vr Jan 30, 2009 8:15 am

Hallo, het kan geen kwaad als je plus en min omdraaid als je het gaat proberen met een 12 volt voeding.
Zo heb ik het ook uit gezocht, er zit geen elektronica in.
Dus proberen anders kom je het niet te weten.
Sucses, gr Ben.
ben

Volgende

Terug naar Overige