Electronic kwaaltjes (radio bediening, kilometerteller)

Voor al je overige problemen, tips en opmerkingen omtrent zaken als: audio, tuning, interieur enz.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Electronic kwaaltjes (radio bediening, kilometerteller)

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Za Jul 04, 2009 10:27 pm

Juist ja...de electronica van de electronic.

Allereerst, de stuurbedienig van de radio reageert nergens op. Alleen als je op de knop van de "foutmeldingen" druk begint ie een heel rijtje fouten op te hakkelen. (Fouten die geen fouten zijn zeg maar...hehe). Ik heb het ding eens losgeschroeft, maar ik kom niet echt verder dan de concludie dat de knopjes lijken te werken (je voelt goede weerstand).

Is het mogelijk dat dit hele zaakje niet werkt omdat de boordcomputer (die boven het luchtrooster) helemaal niet thuis geeft? Alle stekkers zitten hier gewoon aan, maar er is geen teken van leven in dat ding te krijgen. Hierdoor ontvangt de radio alleen maar radio 2, en kun je niet zoeken naar andere frequentie's.

Alle knopjes etc op de radio zelf werken wel.

Kilometerteller
Omdat de snelheidsmeter wel signaal krijgt, en werkt snap ik niet waarom de teller van de electronic nog steeds op 32dzkm blijft staan. Voor zover ik heb kunnen uitvogelen loopt het snelhiedsignaal namelijk via de kilometerteller? Zou het zin hebben om dat kastje eens uit elkaar te schroeven, of zal deze niet meer gaan werken?

Hopelijk dat iemand een antwoord weet op deze electronic-vraagjes (Le Monstre??)

Gr
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor Le_Monstre » Zo Jul 05, 2009 4:10 pm

Knutselen met de Electronic-electronica. Leuk karweitje! :)

Allereerst, de stuurbedienig van de radio reageert nergens op. Alleen als je op de knop van de "foutmeldingen" druk begint ie een heel rijtje fouten op te hakkelen. (Fouten die geen fouten zijn zeg maar...hehe).

Als je de 'TEST' knop indrukt op het kilometertellerblok krijg je een voorbeeld van alle meldingen te horen, dit begint met: "Functions covered by spoken messages. Warning......". Alle verlichting op het dash moet ook gaan branden.
Als je de repeat knop op de stuurkolom indrukt (die bedoel jij denk ik) krijg je, wanneer er geen storingen zijn, de melding "The controlled functions are working correctly".
Wanneer je een storingsmelding hebt gehad en je drukt dan deze knop in, dan krijg je een herhaling van de storingsmelding.
Uit jouw verhaal maak ik op dat er een aantal actuele storingen zijn die je via deze knop oproept.

Is het mogelijk dat dit hele zaakje niet werkt omdat de boordcomputer (die boven het luchtrooster) helemaal niet thuis geeft? Alle stekkers zitten hier gewoon aan, maar er is geen teken van leven in dat ding te krijgen. Hierdoor ontvangt de radio alleen maar radio 2, en kun je niet zoeken naar andere frequentie's.

Dat display boven het luchtrooster is geen boordcomputer, het is alleen voor de radio en je kunt er de frequentie op zien en zien hoe laat het is. Verder gebruik je het om de radiozenders te programmeren.
Vanaf dat display loopt één stekker naar de afstandbediening en één stekker naar de radio. Ook heeft ie nog aparte stekker voor de voeding (3 aderig). Dit display moet altijd werken, bij contact af moet ie de tijd laten zien.
Voor een juiste werking van de radiobediening op de stuurkolom moeten alle drie de stekkers zijn aangesloten.
Krijg je als je aan één van de wieltjes draait ook geen andere radiozender?

Voor zover ik heb kunnen uitvogelen loopt het snelhiedsignaal namelijk via de kilometerteller? Zou het zin hebben om dat kastje eens uit elkaar te schroeven, of zal deze niet meer gaan werken?

Klopt! Snelheidssignaal komt direct via de snelheidsmeterkabel binnen op het kastje (3 aderige stekker), die het daarna weer doorgeeft aan het dashboard.
De kilometerteller heb ik bij mij ook nog niet werkend, de snelheidsmeter wel. Het signaal loopt bij mij echter direct vanaf de kabel naar het dash en dus niet eerst via het kastje. Als ik het signaal namelijk via het kastje laat lopen doet bij mij de snelheid ook niets. (Bedenk wel dat dit eigenlijk geen eerlijke vergelijking is omdat ik een Twingo impulsgever gebruik.)
Je kunt altijd voorzichtig het kastje openmaken om te zien of er geen gekke dingen zichtbaar zijn. (Roest of doorgebrande printbanen). Of even testen of een ander kastje wel werkt. Volgens mij heeft Johan nog een extra kastje van de sloop in Veghel meegenomen.
Succes en als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
Gebruikers-avatar
Le_Monstre

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Zo Jul 05, 2009 7:52 pm

Duidelijke antwoorden Le monstre!

De test knop werkt wel, en inderdaad zoals jij vermoede geeft hij zodra ik de knop achter het stuur indruk een foutmelding. (wat en lamp zou niet branden die juist brand :P ) Dat is het enige knopje wat werkt.

Omdat dat bedieningspaneel ook geen tijd of iets dergelijks weergeeft denk ik dat die dood is. De kabels zitten er allemaal wel in, en het kastje krijgt voeding. Het bedieningspaneeltje zal dus wel kapot zijn waardoor de stuurbediening ook niet meer werkt.

Bij deze electronic doet de snelheidsmeter het ook, (via het tellerkastje). Omdat we al eens eerder hebben geprobeert met een ander "kastje" wat johan had meegenomen zijn we er toen achter gekomen dat dat geen verschil uitmaakte. Van de week maar even losschroeven dus om te kijken of er iets aan te zien valt.

Bedankt voor je antwoorden!
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor Rossy » Ma Jul 06, 2009 9:29 pm

Als het goed is zijn de delen van de radio ook gebruikt in de Espace TXE en die hebben wij nog eentje staan met alle spullen erin.
Ik heb nu eerst 3 weken vakantie, daarna kan ik wel eens informeren wat die set moet gaan kosten.

Antonio.
Je hoeft geen elf te zijn om een 11 te rijden _O^
--------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rossy

Berichtdoor Johan » Di Jul 14, 2009 11:43 am

Rossy schreef:Als het goed is zijn de delen van de radio ook gebruikt in de Espace TXE en die hebben wij nog eentje staan met alle spullen erin.
Ik heb nu eerst 3 weken vakantie, daarna kan ik wel eens informeren wat die set moet gaan kosten.

Antonio.

Ik hoor het graag... :Y

Wat betreft de storingsmelder; voordat de auto de stalling inging waren hier nog geen problemen mee. Het zou dus goed mogelijk zijn dat er simpelweg enige contacten (iets teveel) geoxideerd zijn lijkt me..?
Johan

Berichtdoor RPV » Za Aug 01, 2009 10:16 pm

Hoi Gerjan,

Mocht je er nog belang bij hebben, ik heb nu het volledige werkplaats handboek voor de electronic. Dus mocht je ergens nog niet uit komen, dan kan ik altijd even een aantal bladzijden scannen. Ook voor andere mensen met electronic problemen mogen zich melden hoor :wink:
RPV

Re: Electronic kwaaltjes (radio bediening, kilometerteller)

Berichtdoor Alpine » Vr Sep 09, 2011 2:02 pm

Even een oude koe uit de sloot halen.

Is de taal die gesproken wordt ook te veranderen,en welke talen zijn er geleverd?
Alle info over dit type dash is welkom,voor mij nog nieuw terrein :wink:
Alpine GTA V6 Turbo '86
R11 TXE Electronic ph1 grijs '84
Teilhol Renault 4 pick up' 79
Gebruikers-avatar
Alpine

Berichtdoor Johan » Vr Sep 09, 2011 2:51 pm

Ahhh het is dus gelukt zie ik, gefeliciteerd!

Ik meen dat de volgende talen beschikbaar waren:

- Engels
- Frans
- Duits.

De taal is te veranderen door er "simpelweg" een andere spraakcomputer in te stappen (bijv. uit een R25). Ik geloof niet dat ik er nog één heb liggen. Maar ik meen mij te herinneren dat deze onder het dashboard, ter hoogte van het stuur gemonteerd zit. Het is een zilverkleurige kast en zit, meen ik, met een elastiek bevestigd en er zitten twee stekkers op aangesloten.
Johan

Berichtdoor Alpine » Vr Sep 09, 2011 3:03 pm

Nog niet,morgen komt ie mijn kant op. :Y

Er moet e.e.a aan gebeuren voor hij weer "legaal" de weg op mag,
maar morgen gaan we gewoon rijdend naar huis. :X
Eenmaal thuis schorsen en alles fixen en dan nieuwe APK scoren.
Alpine GTA V6 Turbo '86
Gebruikers-avatar
Alpine

Berichtdoor Johan » Vr Sep 09, 2011 3:06 pm

Alpine schreef:Nog niet,morgen komt ie mijn kant op. :Y

Er moet e.e.a aan gebeuren voor hij weer "legaal" de weg op mag,
maar morgen gaan we gewoon rijdend naar huis. :X
Eenmaal thuis schorsen en alles fixen en dan nieuwe APK scoren.

Cool, erg leuke auto's die Electronic's! Als ik de ruimte had haalde ik er eentje uit la France.
Johan

Berichtdoor Alpine » Vr Sep 09, 2011 3:13 pm

Als ik het geld had kwam er nog veel meer uit la France deze kant op.
Wat er allemaal op lebon staat aan 11 Turbo's e.d. :b
Alpine GTA V6 Turbo '86
Gebruikers-avatar
Alpine

Berichtdoor Johan » Vr Sep 09, 2011 3:16 pm

Nou inderdaad, er staan echt hele leuke auto's te koop momenteel. Maar goed, eerst de 11T maar helemaal klaar krijgen. Dan zou er precies nog een leuke TXE of TSE naast kunnen tzt... O-)
Johan

Berichtdoor renaultjoe » Ma Sep 12, 2011 10:03 am

Wat betreft de electronic, bij mij werkt de snelheidsmeter ook niet, als ie wel wat aangeeft heb ik de indruk dat ie het signaal van de toerenteller pakt, als je een andere versnelling inschakelt word de snelheid lager. Dit is voor mij een duister gebied.
R11 TSE 1.4T
R4 GTL 1.3
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor Johan » Ma Sep 12, 2011 1:28 pm

De snelheidsmeter krijgt zijn signaal ergens bij de versnellingsbak vandaan. Volgens mij heeft het niets met de toerenteller te maken.
Johan

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Sep 13, 2011 9:20 am

Dat dacht ik ook. Het toerental signaal komt van de ontsteking, en het snelheidsignaal komt van de versnellingsbak. Wel appart dat de snelheid lager wordt zodra je overschakelt. Misschien ergens een massa probleem?

Doet je kilometerteller het wel (goed) ?
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Volgende

Terug naar Overige