Benzinepotje 1.7 f2N

Voor al je overige problemen, tips en opmerkingen omtrent zaken als: audio, tuning, interieur enz.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Benzinepotje 1.7 f2N

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Mei 11, 2010 10:56 pm

Bij een renault 11 1.7 GTX uit 88 kwam ik het volgende potje tegen.

Afbeelding

Wat is dit voor potje? Het potje zit in de benzineaanvoercircuit. benzinepomp -> benzinefilter -> raar potje(?) -> solex Carburateur

Zou het kwaad kunnen om deze om te leiden, Waarschijnlijk krijgt de motor niet genoeg brandstof (start rot, en loopt beroerd).
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor Alpine » Di Mei 11, 2010 11:02 pm

Misschien een drukregelaar,zo ja lijkt me niet dat deze er tussenuit kan.
Alpine GTA V6 Turbo '86
R11 TXE Electronic ph1 grijs '84
Teilhol Renault 4 pick up' 79
Gebruikers-avatar
Alpine

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Mei 11, 2010 11:55 pm

Bij de 11 TXE van de renaultgekken en mijn voormalige r9 GTX zat dit niet. Hetzelfde motortype, en toch hadden deze dit niet...

Maargoed, als het een drukregelaar is zou deze natuurlijk kunnen zorgen voor de nodige problemen omtrent benzinelevering.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor RPV » Wo Mei 12, 2010 9:25 am

Gerjan,

Volgens mij is nummer 19 je 'rare potje':

Afbeelding

Op pgaina 102 van http://en.calameo.com/read/0000223202b0d1616d643 vind je deze exploded view. Bestelnummer staat erbij (7700740131), dus je kan bij de dealer even opvragen wat dit is.
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor Renaultgekken » Wo Mei 12, 2010 6:26 pm

Gerjan klopt, het zit niet op alle modellen.
Oudere 5jes met een 1.7 heeft hem ook niet latere modellen weer wel.
Volgens mij is het een ontluchter.
Dit geeft Dialogys iig aan.
Gebruikers-avatar
Renaultgekken

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Vr Mei 14, 2010 1:21 am

oke, super bedankt voor de antwoorden. ik houdt het voorlopig even op een ontluchter. lijkt mij geen probleem om deze even om te leiden, om te kijken of de motor daar beter van gaat lopen.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Vr Mei 21, 2010 7:19 pm

Via de e-mail binnen gekregen (Medewerker anwb)

Hallo Gert-Jan,

Heb via op het forum gelezen dat je Renault 11 moeilijk start. Wellicht is e.e.a al in orde, maar toch nog even mijn reactie op het bericht over het ontluchtingspotje. Dit potje is door Renault gemonteerd om een warme motor makkelijker te doen aanslaan. Via de retourleiding (de dunste leiding) wordt niet alleen het teveel aan benzine, maar ook eventuele luchtbellen naar de tank geleid. Dit om het zgn vapourlok te voorkomen. Je kan dit potje niet omleiden of verwijderen omdat de bestaande benzinepomp geen retouraansluiting heeft. Start je auto slecht dan heeft dit eerder te maken met vuil in het brandstofcircuit, valse lucht, defecte benzinepomp of slechte ontsteking. Ik ga ervan uit dat de motor slecht aanslaat, waarvoor dan ook onderstaande tips zijn. Betreft het echter een slecht ronddraaiende startmotor dan ligt dit vaak aan een geroeste/gebroken massastrip tussen de bak en de carrosserie (Ik neem aan dat de accu goed is).

Alvorens van alles uitelkaar te gaan halen of verwijderen is het aan te bevelen eerst een aantal controles uit te voeren zoals bv:

1. De vacuum- en carterventilatieslangen en de slang van de rembekrachtiger controleren op lekkage/breuk. Bekijk ook de aansluitingen.
2. Carburateurvoet en inlaatspruitstuk controleren op lekkage. Dit kan je doen door er bij draaiende motor remmenreiniger of water op te spuiten. Gaat de motor anders lopen dan is er sprake van een luchtlek. Tijdens deze controle is het handig om de motor te laten lopen zonder het luchtfiterhuis. Je kan dan overal wat makkelijker bij.
3. De ontstekingsunit kan doorgemeten worden met een simpele multimeter mits je beschikt over de meetwaarden (de ohmwaarde voor de vliegwielsensor moet tussen de 100 en 200 ohm liggen). Als het goed is zitten er op de ontstekingsunit drie stekkers. Van links naar rechts kom je tegen een stekker met twee aansluitingen voor de voorontsteking, de middelste stekker voor de vliegwielsensor en de rechter stekker voor de plus, min en toerenteller. Aan de linkerzijde van de unit loopt tevens een draadje van de massa naar de bobine (de ohmwaarde tussen deze draad en de hoogspanningskant van de bobine mag max 5500 ohm zijn). Beschik je niet over de meetwaarden, maak dan sowieso alle contacten heel goed schoon met contactspray en of heel fijn schuurpapier. Vergeet niet de aansluiting van de dunne draad op de bobine. Voer deze controles alleen maar uit wanneer het contact uitgeschakeld is. De bobine zelf kan ook verwijderd worden. Na demontage hiervan kunnen de twee contactpennen schoongemaakt worden, evenals de contactplaatjes waar de pennen invallen.
4. Maak de verdelerkap goed schoon en bekijk de contacten en koolstof stift goed. Het stiftje moet soepel in en uit kunnen veren. De contacten moeten goed schoon zijn en vooral niet ingebrand. Daarnaast moeten bougiekabels en bougies in goede staat verkeren. Maak tevens de rotor schoon.
5. Is het brandstoffilter schoon.

6. Is alles wat boven beschreven is in orde dan is de kans groot dat het probleem zit in het brandstofcircuit zelf. Vervuiling kan een van de oorzaken zijn dat de motor moeilijk start. Automaterialenzaken hebben vaak blikjes met carburateurreiniger te koop. Kosten rond de 10,- euro. Het is de bedoeling dat de motor hierop enige tijd staat te draaien waardoor het reinigingsmiddel overal terecht komt. Zowel in het ontluchtingspotje, als in de carburateur zelf. Het is wel zaak de gebruiksaanwijzing goed op te volgen, anders werkt het niet.
7. Lukt dit onvoldoende dan rest maar een ding nl de carburateur demonteren en handmatig schoonmaken met bv remmenreiniger.
8. Controleer of de brandstofpomp het goed doet. Hang de slang die naar de carburateur loopt in een potje en laat iemand anders de auto starten. Komt er een flinke straal uit de slang dan kan je ervan uitgaan dat de pomp goed werkt.
9. Het ontluchtingspotje kan ook min of meer schoongemaakt worden. Haal de ingaande slang los en spuit remmenreiniger in het potje. Doe hetzelfde bij de retourleiding. Laat dit vervolgens een kwartiertje weken en start daarna de motor. Eventuele aanslag zal dan met de benzine meekomen en met de benzine mee verbranden.

Veel succes en een perfect startende motor toegewenst.

gr
Chris Groeneveld

Lijkt me erg duidelijk!
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor RPV » Vr Mei 21, 2010 7:27 pm

Wat aardig zeg! ^O^
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor renaultjoe » Za Mei 22, 2010 5:09 pm