Rotte eieren geur en kreunend geluid

Voor al je overige problemen, tips en opmerkingen omtrent zaken als: audio, tuning, interieur enz.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Rotte eieren geur en kreunend geluid

Berichtdoor bram » Do Jul 16, 2009 9:41 pm

Hallo. Mijn R9 gtl uit 1983 heeft sinds kort af en toe de neiging om bij het opstarten een heel zwak opstart geluid te maken, en daarna volgt een rotte eieren geur. Vervolgens start hij na een tijdje rust gewoon weer. Bovendien heeft hij recentelijk veel koelvloeistof verbruikt. Weet iemand wat dit is, en of dit ernstig is?

Een ander vreemd verschijnsel is dat na een tijd rijden, bij het afremmen of uitglijden, bijvoorbeeld na een uur snelweg, er een vreemd metalig kreunend geluid uit de richting van de voorwielen komt. Na enige tijd rust stopt dit weer. Ook dit lijkt me reden tot lichte zorg. De garage houder om de hoek hier, ik woon in Spanje, zegt dat het niets ernstigs is, maar dat is natuurlijk raar. Het probleem is dat ik hem het geluid niet kan laten horen omdat het slechts af en toe optreedt, en nooit als ik langs hem kom. Als het optreedt echter, klinkt het vere van goed. Iemand een idee?
Gebruikers-avatar
bram

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Vr Jul 17, 2009 11:20 am

Je startmotor draait dan dus bijna niet rond? Als je daarbij ook nog het 1 en ander ruikt zou het best kunnen dat je bekabeling hier en daar niet fris meer is. Heb je een voltmeter? Misschien kun je de accu dan ook eens doormeten. Die zou zonder dat het contact aanstaat toch zo rond de 12 volt moeten leveren.

Wat betreft het metaalgeluid. Dat is natuurlijk nooit goed. Zo is de wagen de febriek niet uitgekomen. Mogelijk zijn je remmen behoorlijk op aan het raken, of lopen ze iets aan waardoor ze warm lopen, en rare geluiden gaan maken. Kijk ook even of er nog genoeg vet in de aandrijfashoezen zit, en of deze hoezen niet lekken (assen naar je wielen toe). Maakt de auto het geluid bij ontkoppelde motor ook? veranderd het geluid als je stuurt, of terugeschakeld of iets dergelijks?

Gr
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor bram » Vr Jul 17, 2009 1:16 pm

Het schurende metaal geluid treedt op als de auto afremt nadat deze voor wat langere tijd, 100 or 120 heeft gereden en warm is. Vervolgens lijkt het onafhankelijk ban koppeling, gas of sturen op te treden. Aandrijfashoezen zijn ok. Het gekke is dat wanneer ik na 15 minuten weer doorrij, ik merk dit bijvoorbeeld bij een koffiepauze op de snelweg, alles weer ok is. Het lijkt dus wel een soort oververhitting van metaal ofzo, kan dit? Alles herhaald zichzelf als ik na twee uur ofzo weer van de snelweg af kom. Bij langere tijd lagere snelheden rijden heb ik het ook nog niet meegemaakt overigens.
Gebruikers-avatar
bram

Berichtdoor Rossy » Vr Jul 17, 2009 4:27 pm

Lijkt inderdaad op vervuilde remklauwen en hierdoor aanlopende remblokken.
Even de voorwielen eraf, remblokken uit de klauwen, klauwen en remblokken schoonmaken en indien nodig de remblokken vervangen, de remzuigers terugduwen in de klauw, de remklauwen invetten op de raakvlakken met de remblokken en het geheel weet monteren.
Hiermee moet het geluid verleden tijd zijn.

De andere klacht zegt mij zo even niks.

Antonio.
Je hoeft geen elf te zijn om een 11 te rijden _O^
--------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rossy

Berichtdoor bram » Ma Jul 20, 2009 8:25 pm

Ah, probleem 1 is erg simpel voorkomen. Nieuwe accu erin, de ander bleek erg oud, start als een zonnetje. Probleem twee zal later aandacht krijgen, dank voor de suggestie,
Groet, Bram
Gebruikers-avatar
bram

Terug naar Overige