Rijden zonder thermostaat

Voor al je overige problemen, tips en opmerkingen omtrent zaken als: audio, tuning, interieur enz.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Rijden zonder thermostaat

Berichtdoor bram » Vr Jul 24, 2009 8:01 pm

Aangezien ik een soort kleuter ben op het gebied van autotechniek (nu nog :) ); is het slecht voor een auto om een tijdje zonder thermostaat te rijden, als het zomer is?

Groet,
Bram
Gebruikers-avatar
bram

Berichtdoor RPV » Vr Jul 24, 2009 11:22 pm

Hallo Bram,

Zolang je rijdt zal er weinig aan de hand zijn. De problemen zullen ontstaan wanneer je in bijv. een file terecht komt en langere tijd de motor laat lopen terwijl je stilstaat. Zodra dan namelijk je temperatuur oploopt zal normaliter de thermostaat de fan aan je radiateur doen starten, maar dit zal zonder dus niet gebeuren, met als gevolg dat je radiateur niet koelt en je koelwater kan gaan koken. Dus rijden is geen probleem, maar stilstaan met lopende motor zonder thermostaat is geen goed idee.

Helaas weet je nooit of je in de file komt >:(
RPV

Berichtdoor Le_Monstre » Za Jul 25, 2009 12:26 am

Geen probleem! Het enige is dat je motor niet zo snel (of helemaal niet) op temperatuur komt. De thermostaat zorgt ervoor dat het koelsysteem tijdelijk verkleind wordt zodat de motor sneller op temperatuur komt (en je kachel sneller werkt.)

Oververhit raken zal ie zeker niet, ik denk dat RPV de thermoschakelaar in de radiateur bedoelt, die regelt namelijk de fan. Maar als die er niet inzit zal al je koelvloeistof weglopen. :wink:
Gebruikers-avatar
Le_Monstre

Berichtdoor RPV » Za Jul 25, 2009 12:35 am

Ik schaam mij diep voor deze vergissing...
RPV

Berichtdoor Le_Monstre » Za Jul 25, 2009 1:03 am

RPV schreef:Ik schaam mij diep voor deze vergissing...

Helemaal niet nodig joh, je probeert Bram tenminste te helpen. ^O^
Gebruikers-avatar
Le_Monstre

Berichtdoor bram » Za Jul 25, 2009 1:14 am

Inderdaad, zo komt er ineens ook de werking van een thermoschakelaar voorbij. In ieder geval hoef ik de thermostaat niet per direct te vervangen, dat komt goed uit. Dank voor de reacties!
Gebruikers-avatar
bram

Terug naar Overige