Even iets anders, een 4CV

Hier kun je alles kwijt wat niet specifiek met de Renault 9 of 11 te maken heeft.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Even iets anders, een 4CV

Berichtdoor Broadway11 » Ma Jan 18, 2010 10:59 pm

Afbeelding
Let ook even op de 11 op de achtergrond, we willen niet te ver van het hoofdonderwerp van dit dit forum afdwalen.

Hier komt een verslag over deze dappere Renault 4CV. Roel ('neus' op dit forum) heeft een hoop werk in dit autootje gestoken. Ikzelf kreeg alle lastige doch zeer belangrijke klussen toebedeeld, zoals het aangeven van schroevendraaiers en het halen van koffie.
Het autootje heeft jarenlang een teruggetrokken bestaan geleid in de kelder. Geen druppel benzine ging door de carburateur, geen van de bougies gaf ook maar een enkel vonkje, geen meter werd er gereden. Stilstaan, jarenlang, wachten op dingen die (hopelijk) ooit nog eens zouden gaan komen... Afgelopen zomer werd de accu aangesloten, de sleutel omgedraaid en... wonder boven wonder startte de motor bij de eerste poging. Maar toen...

Het woord is aan jou, Roel.
Broadway11

Berichtdoor renaultjoe » Di Jan 19, 2010 7:24 pm

Ben benieuwd :roll:
R11 GTX fase 2
Megane III GT estate
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Jan 19, 2010 9:15 pm

Leuk om te lezen. Het mag dan wel een R9-11 club zijn, maar van mij mag je :P

Ik ben namelijk samen met een vriend bezig een daf te restaureren. wellicht kunnen we nog wat van jullie leren
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor neus » Wo Jan 20, 2010 11:02 pm

Leuk! Wat voor een daf? Heb recent van een 66 complete motorrevisie uitgevoerd. Een marathon, rood met van die race strepen.
neus

Berichtdoor Broadway11 » Wo Jan 20, 2010 11:12 pm

Afbeelding
Broadway11

Berichtdoor RPV » Wo Jan 20, 2010 11:26 pm

Ja maar hoe zit het nou met dat verhaal? Eerst ons lekker maken en nu ontwijkende vragen stellen? Voor de dag ermee! :P
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor neus » Wo Jan 20, 2010 11:30 pm

Tja wat gebeurde er, na heel lang starten sloeg het motortje aan. maakte behoorlijk wat leven en mogelijk nog meer rook maar liep! Om de kelder uit te komen moest er een helling genomen worden en daar was ze (vrouwelijk toch, auto?) het duidelijk niet mee eens. Na wat gemartel op de koppeling toch boven gekomen en na controle en bijvullen van de diverse vloeistoffen de weg op. Al snel werd duidelijk dat dit niet de verwachting was van de motor. Het apparaat liet op alle mogelijke manieren weten dat dit echt niet de bedoeling was na al die jaren dus maar snel weer terug de werkplaats in.
Hier bleek na een snelle controle dat het olieniveau was gestegen en het kvs niveau omgekeerd evenredig gezakt.......
Er zat dus niets anders op dan het wagentje terug te zetten of te demonteren. Ik ging voor het laatste en dan komt van het één het ander.
Eerst koppie eraf, en toen zag ik naast de cilinderbussen ongeveer tot drie kwart prut staan. Tja, carter er maar af en de bussen er uit. Toen bleken de zuigers zonder enige weerstand uit de bussen te vallen dus dat was het ook niet. Om er goed bij te kunnen de hele motor er maar uit gehaald en vervolgens deze echt tot de laatste schroef gedemonteerd. Alles grondig gereinigd en toen bleek de kleur van het blok ook niet goed dus hop in de afbijt. Om een heel lang verhaal kort te maken de gehele motor echt nieuw in elkaar gezet met nieuwe zuigers, bussen, lagers, distributie, afdichtingen enz. enz en op grootmoeders wijze (geen borgmoeren of loc-tide maar alles met plaatjes onder de bouten en moeren die je na het vastzetten moet omvouwen).
Zie de foto van Sven voor het resultaat.
neus

Berichtdoor Broadway11 » Wo Jan 20, 2010 11:41 pm

Afbeelding

Op de brug. In de oude documentatie was te zien dat Renault ooit een speciale constructie had verzonnen om de 4CV op te zetten tijdens werkzaamheden. Het ziet er uit als een paar keukentrappetjes, maar dan minder stevig, en dat dan op wieltjes. In de jaren '50 waren monteurs kennelijk erg goedkoop in de aanschaf...

Afbeelding

Vroem! Vroem!

Afbeelding
Afbeelding

Eerst zet je de achtertrein met de motor op een geschikte plaats, vervolgens laat je de rest van de auto er op zakken.

Afbeelding

De motor weer op z'n vertrouwde stekkie.

Afbeelding

De weg op!
Broadway11

Berichtdoor neus » Wo Jan 20, 2010 11:49 pm

De vroem vroem foto heeft ook nog een verhaal. Na de revisie wilde ik voordat de handel er weer in ging eigenlijk wel weten of één en ander gelukt was. Dus motor tegen de bak geplaatst naast de auto, olie, kvs erin en wat electrische voorzieningen getroffen. Na dat de oliedruk paraat was de bobinekabel erop en..... een knal en een vlam van een meter uit de uitlaat. Na de collega's gerust te hebben gesteld in het pand dat er echt geen aanslag was en de hartklep van Sven te hebben bijgesteld toch de ontsteking maar op die andere manier geplaatst en starten/lopen.
neus

Berichtdoor Broadway11 » Wo Jan 20, 2010 11:52 pm

Gelukkig heb ik niet zo'n ingewikkeld modern vier-kleppen-per-cilinder hart...
Broadway11

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Wo Jan 20, 2010 11:59 pm

Geweldig karretje geworden. altijd mooi gevonden zo'n 4cv. Deze heeft toch nog een rechte vertanding in de versnellingsbak?

Wat betreft de daf, we werken aan een Daf66 coupe. Hij is van een vriend van me. het is helaas geen marathon, maar een 1100 superdeluxe. Hij wil de 1100 alleen vervangen door een c2j 1400 motortje van renault. Hopelijk krijg ik hem nog van dit idee af
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor neus » Wo Jan 20, 2010 11:59 pm

Nee, ouderwets is toch beter soms, ha ha.
Doet me denken aan opmerkingen van collega's toen de motor weer liep,"hij stinkt" Waarop ik zei :"nee, zo hoort een motor te ruiken en niet te vergeten te klinken" Hier kun je tenminste nog wat aan doen met schroevendraaier en sleutel 13. Volgens mij heb ik niet meer gebruikt voor de gehele revisie? O ja,en de morele steun en tips van Sven niet te vergeten.
neus

Berichtdoor neus » Do Jan 21, 2010 12:09 am

Tja, ligt er aan wat je met een auto wilt doen. Ga je voor het origineel niet doen dus maar maakt dat niet uit dan leef je uit. Soms moet je wel om iets uberhaupt op de weg te kunnen houden. Ben met een Rambler bezig (ook Renault) waarvan de rembooster lek is en daar heb ik in afwachting van een ander een booster van een Renault 16 opgezet. Keuze tussen botsen of afwijken van orginaliteit.....
neus

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Do Jan 21, 2010 12:33 am

Zo'n rambler is ook gaaf. Ik heb er wel eens bij staan "kwijlen" met Oh Oh Renault.

ach ja...het is niet mijn daf. Hij moet lekker zelf weten wat hij met zijn auto doet. de "tuning" is niet zodanig dat het niet meer orgineel te krijgen is, dus dan vind ik het al weer meevallen.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor renaultjoe » Do Jan 21, 2010 7:15 pm

Mooie auto, ook leuk om te lezen. Veel plezier ermee.
R11 GTX fase 2
Megane III GT estate
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Volgende

Terug naar Onzin (Off-Topic)