Opknappen Renault 9 TL

Bezig om je 9 of 11 op te knappen? Om hem mooier, beter en/of sneller te maken? Hier kun je iedereen over je plannen en vorderingen vertellen.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Opknappen Renault 9 TL

Berichtdoor pascallos » Ma Feb 22, 2010 5:14 pm

Heeej

Zoals in meerdere topics hier op het forum misschien wel duidelijk is geworden wil ik de komende 2 maanden proberen mijn Renault 9 TL in goede staat terug te laten keren. Daarvoor moeten de volgende dingen gebeuren:
- Motorkap + Grille laten spuiten
- Zwarte deel onder de voorruit afscheuren + plamuren + primer + spuiten (done)
- Raamlijsten aan de zijkant van de auto afschuren + primer + spuiten

- Nieuw achterlicht (done)

- Deukje bij dat achterlicht repareren mits mogelijk?
- Wat krasjes wegwerken op de deuren
- Klokje in de auto maken (verlichting doet het niet meer) (done)
- Enkele knoppen in het interieur vervangen omdat deze vaal zijn (done)
- Bumpers etc behandelen
Heb net in de regen de auto maar eens gewassen want dat was zeker nodig na al die pekel etc. Heb ook gelijk alle wielkasten schoongemaakt met als gevolg een hoop smerigheid. De onderkant van de auto ook afgespoten om alle pekel te verwijderen. Daarnaast nieuwe wieldoppen gemonteerd aangezien ik er twee kwijt was en dat geen gezicht is.

Motorkap + Grille
De motorkap en grille laat ik doen aangezien ik dit simpelweg niet kan. Helaas wel een duur geintje voor 250 euro en dat voor een student met z'n eerste wagentje. Daarom geldt voor de rest dat het voor zo min mogelijk geld moet kunnen anders heb ik de financiële middelen er gewoonweg niet voor.

Zwarte deel onder de voorruit
Vertoont op diverse plaatsen oppervlakkige roest en lak die loslaat. Daarom wil ik dit eerst met het handje afschuren en ontdoen van alle lak en roest. Dan primer van Brunox erop doen (heb nog wat liggen). Om het vervolgens met matte lak van de halfords spuiten (zie link hieronder). Zo'n bus kost 12 euro en dat is wel goed te doen qua financiën voor mij, maar is het ook wat???

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=460010

Raamlijsten
Dit wil ik op dezelfde manier doen zoals het deel onder de voorruit en dus ook met dezelfde spuitbus. Je moet zeker wel bij ieder raam dan gelijk alles doen want anders heb je zeker kleurverschillen? Het is namelijk alleen nodig bij de achterste twee ramen.

Nieuw achterlicht
Hier is bij mij het glas gebroken met als gevolg er mos groeit haha, lijkt me niet echt goed. Heb via dit forum een achterlicht kunnen scoren, weet alleen niet hoe ik dit monteer. Tips zijn welkom?

Deukje bij het achterlicht
Dit deukje heeft er eigenlijk altijd gezeten, maar ik heb er nooit wat aan gedaan met als gevolg het alleen maar lelijker is geworden. Is er zelf wat aan te doen of is het onmogelijk een goed resultaat te krijgen?
Mocht het wel mogelijk zijn of iemand die zich verveelt dan hoor ik dit graag.
Afbeelding

Wat krassen wegwerken op de deuren
Eigenlijk het vervelendste van alles op de motorkap na is dat veel mensen zoiets hebben van ach het is toch maar een oude auto en daarom niet uitkijken en zo hun deur tegen die van mij aan gooien, maar een briefje onder de ruitenwisser vind ik nooit.... In hoeverre is het onderstaande weg te werken? Je ziet een lange kras die mijn zusje er toen ze er een keer in heeft gereden heeft veroorzaakt en een deel lichtblauw van een deur.
Afbeelding

Interieur
De knoppen en het klokje heb ik via het forum gevonden, maar hoe plaats ik ze veilig in de auto?

Bumpers
Mijn bumpers zijn lelijk en vaal grijs geworden, ik zag dat je dit door middel van blackmonkey of zoiets goed kunt krijgen echter is dat 30 euro voor een flesje...best duur dus voor mij. Zijn er andere middelen die goedkoper zijn om de bumpers en aan de zijkanten dit plastic weer mooi te krijgen? Bij de Halfords kwamen ze aan met een flesje van 8 euro dat ze zwart maakt, maar dat is volgens mij meer een soort verf dan dat het het plastic ook behandelt.
Op de foto's boven kunnen jullie zien hoe het plastic van de bumpers er nu uitziet

Hoop dat jullie mij hier verder kunnen helpen

:D
Laatst gewijzigd door pascallos op Vr Apr 09, 2010 8:43 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascallos

Berichtdoor Rossy » Ma Feb 22, 2010 9:38 pm

Het achterlicht is van binnenuit geschroefd.
Het deukje onder het achterlicht eerst kaal maken, behandelen met een roestwerend middel en dan zien of het nog een beetje op te vullen is met plamuur of iets dergelijks.
Dit zit op zo'n ongelukkige plek dat je het bijna niet goed krijgt met uitdeuken.
Hierna spuiten.
Datzelfde is ook het geval met de beschadigingen op het portier.
Tenminste de diepe beschadigingen, de blauwe verf is er nog wel af te poetsen.
Voor de bumpers kan je Oke Wax gebruiken.
Nu weet ik niet van welk materiaal de bumpers gemaakt zijn, als het van een zachte kunststofsoort is, niet van polyester zoals bij de 5, dan kan je de bumper s ook met een verfbrander weer op kleur krijgen.
Dit door heel lichtjes de bovenste laag iets te laten smelten, dan komt de oorspronkelijke kleur weer terug.
Probeer dit eerst uit achter de kentekenplaat, als het misgaat zie je het niet.

Antonio.
Je hoeft geen elf te zijn om een 11 te rijden _O^
--------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Rossy

Berichtdoor Renaultgekken » Ma Feb 22, 2010 9:52 pm

Antoon volgens mij zit het achterlicht bij een 9 niet geschroefd maar met klemmen vast.
Gebruikers-avatar
Renaultgekken

Berichtdoor pascallos » Ma Feb 22, 2010 11:15 pm

Hmm maar dat spuiten van de achterkant is vast lastig... want dan krijg je kleurverschil denk of hoef je maar een klein stukje te spuiten? Lijkt me lastig om dat mooi te krijgen
pascallos

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Ma Feb 22, 2010 11:26 pm

Super dat je de wagen zo aanpakt.

De raamlijsten zou ik inderdaad dan allemaal tegelijk doen. Dan is er geen kleurverschil meer. Opschuren, behandelen met een (ertsende) primer (deze zet het roestproces stop), en dan de grijze/zwarte laag eroverheen. Neem je tijd, en spuit niet gelijk teveel erop. Dan krijg je lelijke zakkers in je meesterwerk.

Kortom;
- Licht opschuren
- Ontvetten met een ontvetter (verkrijgbaar bij halfords)
- Ertsende primer erop (Praxis, Halfords Brezan)
- Laklaag erop (Zwart/grijs)

werk met meerdere lagen, en neem de tijd.

Dat achterlicht zit inderdaad geklikt in de auto. Vrij makkelijk te vervangen. Eigenlijk wijst dit zichzelf wel.

Dat deukje bij het achterlicht is een nare...Om dat netjes te krijgen ben je wel even zoet mee. Probeer het zoveel mogelijk uit te deuken om het vervolgens met de juiste plamuur weer strak te trekken. Daarna bijspuiten. Als dit teveel werk is, dan zou ik er zeker voor zorgen dat je het behandeld met anti-roest spul. Te verkrijgen bij een brezan of iets dergelijks.

De bumpers kun je inderdaad weer superstrak krijgen met een gasbrander/verfstripper. Het beste is het om hiervoor de bumpers van de auto te halen. Het kan ook terwijl ze op de auto zitten, alleen dat maakt het werken een stuk riskanter voor je blauwe laklaag. Maak de bumper goed schoon en droog, en verwarm kort de bumper. NIET TE LANG, dan smelt het plastic, en heb je een lelijke bumper. Je doet net alsof je aan het verven bent, en elke keer dat je langs dezelfde plek komt zul je zien dat de bumper donkerder wordt. Dit gaat lang mee, en je krijgt de orignele kleur er weer mee terug. Met Bumperwaxen gaat het ook wel, alleen is vaak het resultaat naar een paar regenbuien al weer verdwenen.

Een hoop krasjes kunnen vaak weggepoetst worden. Echt heerlijk werk om de lak weer op te poetsen. Ik gebruik vaak schratch remover:

Afbeelding

Dit werkt erg goed op krassen die niet al te diep zitten. Het is een grof polijst middel waardoor de krassen ook echt verdwijnen. Voor de rest van de auto is het afhankelijk in welke staat de lak verkeerd. Als die behoorlijk verweerd is is Commandant een goedkope oplossing. Goed poetsen met dit spul, en daarna een wax aanbrengen. en Als ik de foto van de deur zo zie is dat poetsen al lang niet meer gedaan :P

Veel Succes, en plezier met de opknapwerkzaamheden!
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor pascallos » Di Feb 23, 2010 12:18 am

Dat deukje schrap ik denk ik van het lijstje, is mij te moeilijk. Ben een beetje handig maar denk dat ik het alleen maar erger maak als ik ga plamuren etc.

Dat met de bumpers wordt ook lastig met zo'n brander aangezien ik dat apparaat niet heb en ook nog nooit met een brander heb gewerkt. Ik zou de gaten erin branden haha
pascallos

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Feb 23, 2010 12:37 am

Dan zou ik inderdaad de roest iets opschuren, en er roestwering op doen. Dan roest het in ieder geval niet verder.

Als je het met de bumpers niet aandurft kun je het onderstaande ook gebruiken. Is lastig aanbrengen, maar de Zwarte werkt bij mij prima op de spiegels en zwarte stripjes. Hier is ook een grijze versie van:

htp://www.carclean.nl/product/Valma/Pla ... 00180.aspx

Te halen bij een praxis/halfords/brezan, etc..
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor pascallos » Di Feb 23, 2010 12:43 am

Welke kleur heb ik nodig?
pascallos

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Feb 23, 2010 12:46 am

antaraciet (grijs).

En verder zou ik gewoon in de winkel vragen naar een goed roestwerend goedje. Dit kun je dan gebruiken op de raamlijsten en bij de deuken, en andere roestplekken.
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor pascallos » Di Feb 23, 2010 12:47 am

Is dat Brunox niet goed?
pascallos

Berichtdoor Gerjan_Karssen » Di Feb 23, 2010 1:01 am

Oeps, overheen gelezen...dat is inderdaad ook mooi spul om mee te behandelen als ik google mag geloven ^O^
Vive La Différance
R11 GTL
Gebruikers-avatar
Gerjan_Karssen

Berichtdoor renaultjoe » Di Feb 23, 2010 7:11 pm

Mooi dat je de auto zo wilt aanpakken. Voor de bumpers en ander plastic gebruik ik oke-wax. Dit is slechts tijdelijk, maar wel veiliger als een verfbrander.

Met brunox heb ik ook goede ervaring. Het moet wel weer afgelakt worden geloof ik.
R11 TSE 1.4T
R4 GTL 1.3
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor RPV » Wo Feb 24, 2010 2:21 pm

Ik gebruik alleen nog maar Brunox. Is niet goedkoop, maar wel zeer goed. Heb ook wel van die beige roestprimer (oranje blikje, naam even kwijt) gebruikt, maar hier kwam de roest na verloop van tijd gewoon weer doorheen. Brunox moet wel afgelakt worden inderdaad.
Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor pascallos » Do Feb 25, 2010 11:20 am

Hoeveel ml. Brunox heb je ongeveer nodig dan weet ik wat ik moet kopen
pascallos

Berichtdoor RPV » Do Feb 25, 2010 11:28 am

Ik heb de 400ml spuitbus, maar hoeveelheid hangt uiteraard af van je te behandelen oppervlak en het aantal lagen dat je gebruikt. Ik zie op onderstaande website dat er wel verschillende verpakkingen zijn:

http://www.brunoxshop.nl/index.html?lang=nl&target=d4.html
Gebruikers-avatar
RPV

Volgende

Terug naar Projecten