Project PRE

Bezig om je 9 of 11 op te knappen? Om hem mooier, beter en/of sneller te maken? Hier kun je iedereen over je plannen en vorderingen vertellen.

Moderators: RPV, Gerjan_Karssen

Project PRE

Berichtdoor RPV » Wo Aug 12, 2015 4:05 pm

Lange tijd heb ik hier niet zoveel laten horen. Hoog tijd dus om mijn nieuwe project te presenteren waar ik al sinds de winter mee bezig ben.

Project PRE

Waar te beginnen...
Als sinds ik mij bezig heb gehouden met Renaultjes 9 en 11 staat de fase 1 Renault 11 Turbo bovenaan het lijstje. Ondanks dat ik natuurlijk mijn fase 2 R11T heb, trekken de looks van een fase 1 toch altijd. En specifiek een bepaalde uitvoering van de R11T fase 1 waarvan ik al jaren een schaalmodel heb staan. Dus deze winter de knoop doorgehakt.

Mijn gedachtegang even op een rijtje: Als er een fase 1 R11T komt, moet of de fase 2 R11T of de Broadway weg. Dan de Broadway, want ondanks de originaliteit van deze auto is de R11T fase 2 wel de uniekere auto en bovendien staan er dan straks twee Turbo’s in de schuur.

Wat heb ik nodig voor mijn project? Een originele fase 1 Turbo? Nee, dat niet, want als je die in goede staat vind zou ik mezelf ertoe verplicht voelen de auto in goede originele staat te herstellen en origineel te houden. En wat ik van plan ben lijkt niet op de auto zoals hij destijds van de band kwam rollen.

Dus dan zou ik op zoek moeten naar een niet-Turbo R11 met de volgende eisen:

Fase 1
3-deurs
Harde auto
Liefst wit
Liefst zonder sunroof
Liefst zonder het fase 1 plastic onderop de deuren

Nog eens goed naar dit lijstje kijkend kon ik niet anders concluderen dat ik deze auto al had... de R11 Broadway.

In dit geval zou ik me er (samen met mijn vader, die 50% aandeelhouder is :P ) overheen moeten zetten dat we een auto in zo’n goede en originele staat gaan gebruiken voor dit project, wat niet ten goede gaat komen aan de originaliteit van een R11 1,2 Broadway. Maar de auto is wel echt keihard en zou zich fantastisch lenen als zeer goede basis. Kortom, zeer lastige beslissing, maar we hebben hem uiteindelijk genomen.

"Wat hebben we nog meer nodig?" was de volgende vraag die ik mijzelf stelde. Antwoord: Alles wat een fase 1 Turbo wel heeft en een Broadway niet:

Alles onder de motorkap (Motor/versnellingsbak/bekabeling/ontsteking/brandstofsysteem/enz.)
Bumper voor en achter
Mistlampen

Waren de eerste dingen die in mij opkwamen. Aangezien de motor e.d. gedeeld zijn met de R5 GTT had ik het idee dat dit niet het moeilijke gedeelte zou zijn. Ontsteking en brandstofsysteem delen had ik nog wel op de plank. Turbo bumpers daarentegen kon nog wel eens lastig gaan worden,voornamelijk de voorbumper. De achterbumper is eigenlijk de standaard bumper met extra trim. Dus heb ik mij eerst gefocust op de verkrijgbaarheid van een voorbumper. Vandaar begin dit jaar de vraag op het forum voor een dergelijke bumper. Uiteindelijk bleek dit lastig, echter kon Ron mij helpen aan wat schijnt de laatste nieuwe R11T fase 1 voorbumper te zijn in Europa. Het aankopen van deze bumper was daarmee het begin.

Het begin waarvan? 8)

Project PHILIPS Renault Elf:
Afbeelding

Replica van de winnaar van de Rally van Monte Carlo 1987.

Binnenkort meer.
No Turbo, no rushhhhhhh!

Renault 11 Turbo 1987 wit
Philips Renault Elf Turbo 1986
Gebruikers-avatar
RPV

Re: Project PRE

Berichtdoor marcel » Do Aug 13, 2015 1:15 pm

ga in frankrijk een kopen die al klaar is . ^O^
marcel

Berichtdoor RPV » Do Aug 13, 2015 1:31 pm

marcel schreef:ga in frankrijk een kopen die al klaar is . ^O^

Wat is de lol daarvan? :|

Ik vind in dit geval de reis net zo belangrijk als de bestemming 8)
No Turbo, no rushhhhhhh!

Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor renaultjoe » Do Aug 13, 2015 8:17 pm

Leuk project, wordt straks kijken wie het snelst is. Ben ook benieuwd wat de plannen zijn voor het interieur.
R11 TSE 1.4T
R4 GTL 1.3
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor RPV » Do Aug 13, 2015 8:39 pm

Interieur ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit, maar heb wel een idee.

De voorbumper:

Afbeelding

Vervolg: Nu ik wist dat de bumper er was ben ik verder gaan zoeken. Ik begreep van Ron dat de bumper zonder de trimlijst zou worden geleverd en inmiddels had ik nog een idee. Ik had in mijn telefoon nog het nummer van Johan staan en besloot er een telefoontje aan te wagen. Het bleek nog steeds het goede nummer en dus heb ik toen vernomen hoe het met Johan zijn project is verlopen. Ik heb hem gevraagd wat hij nog had en wat hij kwijt wilde. Hij had nog wel de achterbumper van de 5-deurs liggen, helaas geen voorbumper. Wel had hij een compleet subframe met motor, versnellingsbak, kabelbomen, aandrijfassen, draagarmen, stabilisatiestang, kortom compleet. Alleen ontbraken er een aantal slangen en carburateur. Dus op een zaterdag naar Johan gereden en dit alles opgehaald, inclusief ook nog een dashboard met complete kabelbomen. Het gehele subframe komt uit een fase 2 R11T, dus met een C1J 770 motor. Hij vertelde dat hij had begrepen dat de motor een lekke koppakking heeft. Met dit alles richting huis gereden.

Afbeelding

Ondertussen na zitten denken over de velgen. Voor zover ik kon vinden is er niet een specifieke velg die te allen tijde onder deze wagen zit, maar het voornaamste is dat hij wit moet zijn. Zelf ben ik altijd erg weg geweest van de Clio Williams velg en daarvan had Tutuur nog een setje in de verkoop. Deze heb ik van hem overgenomen en vervolgens wit laten poedercoaten.

Afbeelding

Zo druppelden langzaam aan de onderdelen binnen en konden we beginnen met ombouwen.
No Turbo, no rushhhhhhh!

Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor Bas » Za Aug 15, 2015 9:51 am

Supervet project zeg! Gaaf om te zien dat er nog meer liefhebbers zijn van de 11 Turbo ph I :)

De 11T in Philips Rallye trim heb ik altijd mooi gevonden, goede keus! :P

Hou ons op de hoogte! Misschien ook leuk om een project topic op het RTC forum aan te maken?
Bas

Berichtdoor Ralph » Za Aug 15, 2015 10:36 am

Succes met je project, ik zal het met belangstelling volgen, al vind ik het ergens wel jammer van de Broadway...
Doe je er wel een mooie time-period Philips radio in? Of een mooie dubbel-din Radio Renault!
ralph a choisi elf
Laguna 2 ph.2 2.0T Aut.
Gebruikers-avatar
Ralph
Site Admin

Berichtdoor r5alpine » Za Aug 15, 2015 3:28 pm

mooie voorbumper :D :)
renault 5 gtl bj 84 11 zender turbo bj 85 11 automaat bj 85
daily laguna turbo en kangoo 2006 1.6 16v
Gebruikers-avatar
r5alpine

Berichtdoor RPV » Za Aug 15, 2015 4:40 pm

Dank je wel Bas en Ron :wink: . En ja Ralph, was idd een moeilijke keuze om de Broadway te offeren. Er zit momenteel een door de dealer geleverde Philips Radio in, dus die blijft voorlopig gewoon op zijn plek.

Met de eerste onderdelen binnen zijn we begonnen met de ombouw van het exterieur. Concreet is dat het plaatsen van de voorbumper en de bumpers wit maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook had ik nog een set Rode Koni's liggen welke ik heb inmiddels heb gemonteerd.

Afbeelding

Alles op het subframe ben ik af gaan bouwen om het straks stuk voor stuk weer op te gaan bouwen. De motor moet gechecked worden van binnen. Inmiddels hadden we geconstateerd dat hij niet een hele slag rond wilde draaien. Halverwege de slag bleef hij ergens op hangen.

Omdat graag zelf de opbouw van de motor wil doen maar dit nog nooit eerder heb gedaan vond ik het wel een goed idee om iemand te vragen die mij hierin kan begeleiden. Een kennis die automonteur is en in de jaren 80 bij een Renault dealer heeft gewerkt is sinds kort met pensioen en heeft toegezegd ons hiermee te willen helpen. ^O^
No Turbo, no rushhhhhhh!

Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor renaultjoe » Za Aug 15, 2015 6:45 pm

Front ziet er gelijk al bruut uit.
R11 TSE 1.4T
R4 GTL 1.3
Gebruikers-avatar
renaultjoe

Berichtdoor RPV » Za Aug 15, 2015 6:52 pm

renaultjoe schreef:Front ziet er gelijk al bruut uit.

Zo gaaf hè? :Y 8)
No Turbo, no rushhhhhhh!

Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor r5alpine » Za Aug 15, 2015 7:57 pm

nu nog een paar gele lampen er in
renault 5 gtl bj 84 11 zender turbo bj 85 11 automaat bj 85
daily laguna turbo en kangoo 2006 1.6 16v
Gebruikers-avatar
r5alpine

Berichtdoor RPV » Za Aug 15, 2015 9:22 pm

r5alpine schreef:nu nog een paar gele lampen er in

:wink: :) 8)

Afbeelding

Niet alles verklappen Ron
No Turbo, no rushhhhhhh!

Gebruikers-avatar
RPV

Berichtdoor Renaultgekken » Za Aug 15, 2015 9:35 pm

Gaat als de speer Robert.
Gebruikers-avatar
Renaultgekken

Berichtdoor Alpine » Zo Aug 16, 2015 12:37 am

Eindelijk beeld bij het idee ^O^

ps: schaf even een fatsoenlijke krik aan wil je, levensgevaarlijk deze ' schaartjes' :b
Alpine GTA V6 Turbo '86
R11 TXE Electronic ph1 grijs '84
Teilhol Renault 4 pick up' 79
Gebruikers-avatar
Alpine

Volgende

Terug naar Projecten