Historie

De Renault 9 is tijdens de autotentoonstelling van Parijs in het najaar van 1981 geïntroduceerd, aanvankelijk alleen voorzien van een benzinemotor. In 1982 werd de Renault 9 verkozen tot Auto van het Jaar. Omdat in 1983 in Parijs geen autotentoonstelling voor personenauto's werd georganiseerd, koos Renault de tentoonstelling van Genève uit voor de introductie van de Renault 11.

De type-aanduiding van de 11 komt in grote lijnen overeen met die van de 9. De 9 is er in een vierdeurs sedan uitvoering, de 11 is leverbaar als 3- of 5-deurs hatchback. De Renault 9 met dieselmotor was het eerst te zien tijdens de RAI in februari 1983. De Renault 11 was onmiddellijk leverbaar met deze krachtbron. Het topmodel in deze gecombineerde serie is de Renault 11 TXE, leverbaar met een heuse boordcomputer ter waarde van 2500 gulden.

In 1984, modeljaar 1985, zijn er bij de Renault 9 geen echte veranderingen. Er is een actiemodel, de 9 Avenue, waarvan een beperkt aantal is gemaakt. De basis daarvan is de 9 GTL. De TS wordt in Nederland niet meer geleverd, wel nog in België. Bij de 11 is er ook een verschuiving in de modellenlijst. De TSE wordt alleen nog in België geleverd en de Electronic-versie is er nu in combinatie met de TXE-uitvoering, met een 1.7 liter motor. Nieuw is de 11 Turbo. De motor is gebaseerd op de 1.4 motor met bovenliggende nokkenas.

In 1986, modeljaar 1987, is er een face-lift voor de gehele serie. De 9 en 11 vertonen nu meer overeenkomsten. De 1.1 motor is verdwenen. De goedkoopste versies van beide typen zijn voorzien van een 1.2 motor. In 1987, modeljaar 1988, wordt het modellengamma ingekrompen. Aan de onderzijde zijn de 9/11 TC verdwenen en aan de bovenkant is er geen TXE en Turbo meer leverbaar. In België trouwens nog wel. Nieuw is de 9/11 GTE met katalysator waarvan in het vorige modeljaar al sprake was. In 1988, modeljaar 1989, is het laatste jaar voor de 9/11 serie. De 9/11 heeft de naam Cheverny gekregen, dit om de verkoop op peil te houden voordat de Renault 19 (en de 19 Chamade) de fakkel overneemt. Tot ver in de jaren 90 zijn de 9 en de 11 nog geproduceerd in Argentinië en Turkije. In een samenwerkingsverband met Nissan is de R9 van 1993 tot 1998 geleverd als Renault Luxmore, in Taiwan en China.

Geleverde uitvoeringen:

Renault 9 C, TC, GTC, TCE, TL, GTL, TLE, TS, GTS, TSE, GTX, TXE, TD, GTD, GTE, Turbo, Automatic.
Renault 11 TC, TL, GTL, TSE, TSE elec, GTX, TXE, TXE elec, TD, GTD, GTE, Turbo, Automatic.
Actiemodellen: Avenue, Broadway, Boston, Cheverny , Louisiana, Spring 1 , Spring 2, Zender en 90GT.

C, TC, GTC, TCE met 1108 cm3 –benzinemotor
C, TC met 1237 cm3 –benzinemotor
TL, GTL, GTS, TLE, TSE, Turbo met 1397 cm3 –benzinemotor
TS, TXE, GTX, GTE met 1721 cm3 –benzinemotor
TD, GTD met 1596 cm3 –dieselmotor
Automatic met 1397 cm3 –benzinemotor

In Amerika waren de Renault 9 en 11 leverbaar als Renault Amc Alliance en Encore. Ze werden in Kenosha, Wisconsin gebouwd van 1983 tot 1988. De Alliance (de Renault 9) was in Amerika ook als 2-deurs sedan en cabriolet leverbaar. In 1987 werd de GTA leverbaar, een Alliance met zwaardere 2 liter-motor, waar er maar 3500 van zijn geproduceerd.

Afmetingen:

Renault 9

Lengte: 4132 mm
Breedte: 1634 (1666) mm
Hoogte: 1405 mm
Wielbasis: 2483 mm
Spoorbreedte voor : 1400 mm
Spoorbreedte achter: 1357 mm

Renault 11

Lengte: 4047 mm
Breedte: 1666 mm
Hoogte: 1405 mm
Wielbasis: 2483 mm
Spoorbreedte voor : 1400 mm
Spoorbreedte achter: 1357 mm

Voor de Turbo uitvoeringen gelden andere maten.

Aantallen:

Van de Renault 9 zijn in de periode van 1982 tot 1989 1.109.300 exemplaren geproduceerd.
Van de Renault 11 zijn in de periode van 1983 tot 1989 973.740 exemplaren geproduceerd.

Van de Renault 9 zijn in Nederland 28.295 exemplaren verkocht.
Van de Renault 11 zijn in Nederland 33.670 exemplaren verkocht.